Dat was Bonn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoofdstad van West-Duitsland was de stad Bonn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oude keizerlijke hoofdstad Berlijn kon na de Tweede Wereldoorlog niet aangewezen worden als hoofdstad, omdat het verdeeld was in vier bezettingszones én was als het ware een eiland in de Russische bezettingszone. Daarom moest men in 1949 bij de instelling van de Bondsrepubliek Duitsland (in de volksmond West-Duitsland) een andere stad aanwijzen als zetel van de regering. De voorkeur ging uit naar:
- Bonn
- Frankfurt am Main
- Kassel
- Stuttgart

De term hoofdstad werd overigens bewust vermeden, omdat men uitging van een hereniging met het Sovjetgedeelte, later de DDR. West-Duitsland had zo bezien dus geen hoofdstad en Bonn was formeel alleen de vestigingsstad van de regering.

Toegevoegd na 4 uur:
Vanuit de tweede bron: Van 1949 tot 1990 was Bonn de regeringszetel en alleen de voorlopige bondshoofdstad.

Vanuit de derde bron: op 9 juli 1949 werd Bonn een deel van de bezettingsvrije zone. Op 3 november 1949 bevestigde het Duitse parlement door een stemming van de Parlementaire Raad dat Bonn de tijdelijke federale hoofdstad is.