Wat is blitzkrieg?

In de wo11 het gaat over een aanval van duitsland in mei-juni 1940

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veni, vidi, vinci. Ook Caesar won met zijn tactieken vaak heel snel een strijd. Dit was de voorvader van de Blitzkrieg.

Het beste antwoord

De naam Blitzkrieg slaat op een tactiek van Hitler aan het begin van de oorlog. Hij redeneerde dat als hij vliegensvlug (blitz) richting Frankrijk zou rijden met een overmacht aan troepen, dat de Fransen dan volkomen verrast zouden worden en hij dus een tactisch voordeel zou hebben.
Ook was een onderdeel van zijn tactiek om bepaalde verdedigingswerken gewoon voorbij te rijden. De soldaten zouden dan, opgesloten in hun bunkers, worden omsingeld en zich na verloop van tijd vanzelf overgeven.
De tactiek was redelijk succesvol, zoals is gebleken. De Engelsen refereren ook aan de Blitz als het begin van de oorlog, en daarbij ook aan de bombardementen op Londen, al hoorden die niet per sé bij Hitlers bliksem-tactiek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hitler hoopte hierbij te voorkomen dat er zich fronten zouden vormen zoals in de Eerste wereldoorlog het geval was. (Hoewel de tanks inmiddels wel door de loopgraven konden rijden.)
De blitzkrieg sloeg overigens niet alleen op de aanval van Frankrijk, maar was daar wel het meest succesvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de engelsen het hebben over de blitz dan hebben ze het over de bombardementen uit 14-18 op londen blitzkrieg is geen idee van hitler maar meer van guderian ik ben helaas vergeten wie de echte bedenker ervan was
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging hier toch echt om de bombardementen in de tweede wereldoorlog. Ik kan geen enkele bron vinden waarbij 'blitz' te maken heeft met de 1914-1918..
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Blitz

Andere antwoorden (3)

Blitzkrieg = Flits Oorlog. Oftewel: De verassingsaanval van Duitsland waarin landen werden overrompelt en bv in Nederland in enkele dagen (een week geloof ik) de weerstand gebroken was, en landen zich snel overgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een extra aspect is dat een land met veel inzet en grote snelheid wordt overrrompeld, met gebruik van tanks en vliegtuigen zodat grote snelheid kon worden gemaakt. Voor het eerst op grote schaal toegepast door Duistland in WO2. Tot WO2 werden oorlogen langzaam opgebouwd en met veel manschappen gevoerd - denk aan de loopgraven van WO1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blitzkrieg is het snel overrompellen van je tegenstander de duitsers deden dit door middel van het voeren van kesselslachten (omsingelings slagen).

dit hield in dat de luftwaffe de vijand bestookte om een aftocht onmogelijk temaken vervolgens moesten de panzer spitsen snel terrein winst maakten en de infanterie vervolgens achterop komen om het gebied veilig testellen, dit gebeurde in tangbewegingen die een uitbraak onmogelijk moesten maakten.

deze soort van oorlog voeren bleek alleen mogelijk als er een goed wegennet was in het aantevallen land, men probeerde ook een blitzkrieg operatie in rusland in het begin was dit succesvol maar verzande toch op de vele russische zand wegen helemaal in de winter en lente in de winter was er geen grip voor de voertuigen in de sneeuw en in de lente waneer de dooi kwam waren de wegen een grote modderpoel.