Is het waar dat de spanjaarden vroeger vrijwel elk ander geloof heb proberen uit te roeien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Nee, dat is niet waar. Ze hebben wel aan de inquisitie gedaan. Dat was het vervolgen van andere geloven in het Spaanse rijk. Niet Rooms-Katholieken werden gemarteld, op de brandstapel gegooid. Ze probeerden de andere gelovigen te bekeren.

Het uitroeien van andere geloven was echter nooit de bedoeling. Ze wilden alleen dat er geen andere geloven meer in Spanje waren.

Dit was overigens niet alleen in Spanje het geval, in een boel andere landen hebben ze het ook geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhm jawel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Conquistador_(historisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het doel was nooit het geheel uitroeien van alle andere geloven, dat staat daar ook niet. Er staat dat ze het rooms-katholicisme probeerden te verspreiden in 'eigen' gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik begreep jou antwoord verkeerd. In dat geval heb je inderdaad gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ overigens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :) En ook een plus voor jou want jouw antwoord is ook correct =)
Ja, maar deze trant werd door vrijwel geheel Europa doorgezet. Dit heet evangelisatie. In die tijd gingen er erg veel ontdekkingsreizigers naar die landen, puur en alleen om het christelijk geloof over te brengen op de "ongelovigen."

Toegevoegd na 1 minuut:
De naam voor zo'n Spaanse ontdekkingsreiziger is overigens: Conquistador.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens: Om dit direct te omschrijven als "uitroeien van andere geloven" is misschien wat grof gezegd. Je kunt beter zeggen dat ze mensen probeerde over te halen tot het christelijk geloof, hoewel hier ook wel eens geweld bij kwam kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
"Los reyes Catolicos", de katholieke koningen hebben de moslims die daar al 800 jaar woonden verjaagd.

In 1492 viel Granada, het laatste moslim bolwerk.
Maar ook de Joden zijn moeten gaan vluchten. Zo kwam Spinoza is Amsterdam terecht, maar veel Joden zijn ook naar Turkije getrokken, waar ze nog steeds wonen in het Noord-westen-regio Izmit.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de lage landen voerden ze de contrareformatie. Daarom hoor je vaak Franse namen in Nederland. Dat waren protestanten uit Frankrijk die vluchtten naar het verdraagzame Nederland. Zo is Frans Hals in Mechelen(B) geboren.

Toegevoegd na 4 minuten:
In 1585 viel Antwerpen, de (toen) enige protestantse stad. 100000 mensen vluchtten naar Nederland.

Toegevoegd na 7 uur:
...enige protestantse stad.... moet worden ...enige Belgische protestantse stad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een detail.
Belgische intellectuelen en de betere klasse kwam in contact met de leer van Calvijn en werden protestant.
Het domme boertje had nog nooit van Calvin gehoord en bleef bij zijn pastoor. Intellectueel België stroomde leeg.
Daarvan komen de moppen over domme Belgen. De leer van Calvijn predikte soberheid. Geld verbrassen was uit den boze. En zo waren de Belgische moppen over de Nederlandse zuinigheid geboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...en Joden moesten van de Katholieke kerk in getto's wonen,werden door de eeuwen gedemoniseerd door hen,met als kers op de taart der onverdraagzaamheid 'de Holocaust'! Jawel de Katholieke kerk is grotendeels verantwoordelkijk voor de holocaust.In haar handpalm is deze gebeurd! http://www.kizmetsboekensite.eu/boeken/in_gods_naam.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Spijtig dat ik je geen +1 kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is in hemels naam de reden geweest van dit alles? Volgens mij heeft het vaticaan hier ook mee te maken gehad?
Als je kijkt naar wat in Zuid Amerika is gebeurd blijkt dat ze weinig ruimte over lieten voor het hebben van andere gedachten (lees: Conquistadores--->Azteken).

Beschaving noemt men dit ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande reacties bagatelliseren (kleiner maken dan het werkelijk is) de zaak, mijns inziens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn gevoel naar wat ik er zelf over weet is dat de spanjaarden heel veel invloed hadden op 1 of andere manier. En toevallig gelovig waren waar nu nog veel van te merken is.