Uit hoeveel man bestond Hitler zijn leger?

Ik vind het erg raar dat Hitler maar maximaal 100.000 soldaten mocht hebben, maar daar kan je toch geen Tweede Wereldoorlog mee beginnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Niet Hitler maar Duitsland mocht volgens het verdrag van Versailles een leger van maximaal 100.000 militairen hebben. Al kort na de Eerste Wereldoorlog werden die 100.000 getraind om tenminste onderofficier te worden, waardoor ze naadloos aan een veelvoud aan manschappen leiding konden geven. De marine was uitgekleed maar kreeg daardoor de kans om lichtere maar uiterst efficiënte schepen te laten bouwen. Ook voor het verbod op een luchtmacht werd een oplossing gevonden. De zweefvliegclubs bloeiden nergens zo als in het Duitsland van het interbellum.

Toen Hitler in 1933 aan de macht kwam trof hij feitelijk een gespreid bedje aan om Duitsland meer te militariseren dan ooit, nog eens geholpen door buitenlandse leningen en investeringen, waaronder Amerikaanse. Hij kwam er keer op keer mee weg om zich niet aan de opgelegde beperkingen te houden waardoor de industrie kans kreeg om de wapenindustrie op volle sterkte te laten draaien. Tijdens de Spaanse burgeroorlog was het Duitse leger al uitgegroeid tot vele honderdduizenden militairen. Uiteindelijk werden dat er 17 miljoen waarvan een derde omkwam in de Tweede Wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn vorige antwoord werd verplaatst naar reacties ik zal het anders formuleren. Voor de tweede wereldoorlog mocht duitsland maar 100.000 soldaten hebben Hitler heeft zich daar niet aangehouden en zijn leger gelijk uitgebreidt naar 300.000 man toen hij aan de macht kwam. Daarna is hij verder gaan opbouwen.