Hoe belangrijk zijn tradities nou eigenlijk?

Worden nog gevold door genaraties.?

Toegevoegd na 38 seconden:
(ze)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Tradities maken onderdeel uit van de cultuur van een land of samenleving. Daarom zijn ze zeker belangrijk en moeten ze in ere gehouden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Intrigerende vraag. Wat bedoel je daar precies mee ? Volgens Wikipedia is het een gewoonte qua visie of manier van doen die vaak al jaren, eeuwen of millennia leeft onder een bepaald volk of een bepaalde bevolkingsgroep. De manier waarop een verjaardag wordt gevierd of een bepaalde feestdag. De zondagse gang naar de kerk of de vrijdagse gang naar de moskee. De koekjes bij de koffie of de tradities die met de tijd in een bepaald gezin ontstaan, zoals bijv. eens in het jaar met alle leden van een familie naar een vakantiepark. Volgens mij kan het ook een traditie worden om elke verjaardag dezelfde cadeaus te ruilen met je beste vriend (als die op dezelfde dag jarig is, toevallig mijn mans traditie).
Iedereen zal wel zo zijn patroon van herhalingen hebben, of het nou een bevolkingsgroep als geheel is, een religie of een gezin apart. Het zijn sociale gebeurtenissen en geven de mensen een gevoel van herkenning en saamhorigheid. Ik denk dat die voor de mensen die ze toepassen is als het stroop op de pannenkoek, zonder is het leven nogal smakeloos.
Maar voor anderen die een bepaalde traditie niet heeft is het hoogstens interessant of misschien zelfs irritant, die tradities van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tradities zijn heel belangrijk en anderzijds totaal niet. Dit is afhankelijk hoeveel waarde er aan een traditie gegeven wordt. Er zijn tal van reden waarom een traditie belangrijk kan zijn, o.a. geloofsovertuiging.

Veel van onze gewoonten hebben wij overgenomen van onze ouders en voorouders en vervolgens naar eigen hand gezet. Het doorgeven van gewoonten en gebruiken noemen wij traditie, het overhandigen van cultuur van de ene generatie aan de andere. Tradities vormen onbewust de ondergrond van ons dagelijks denken en handelen. Normen en waarden bijvoorbeeld hebben vaak te maken met tradities.

Voor mij is een traditie belangrijk als ik er een waarde aan ondervindt. Ik vind een veel tradities wel gezellig, daarnaast doorbreekt het de sleur weer eens!

www.traditie.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer belangrijk, want jij leeft voornamelijk in tradities, ja zeker... Je houdt ze in ere, je lijkt, bijna 100% zeker, meer op je ouders dan je lief is... enz enz... Ontkennen heeft geen zin... Je komt er uit voort en je houdt ze in stand, want als je kinderen hebt, zul je zien dat ze meer op jou lijken dan je lief is... Zo is het en daar verander jij in je eentje niets aan...
Hoe belangrijk is iets waar jij je bestaansgrond in vindt...

Was de traditie er niet, dan zeg ik je, dan was jij er niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tradities zijn net zo belangrijk als de waarde die(je) men er aan hecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tradities versterken de identiteit van een groep mensen en geven een gevoel van eenheid. Het maakt niet zoveel uit hoe de traditie eruit ziet, zelfs het met je kinderen binnenhalen van Sinterklaas maakt je weer even onmiskenbaar Nederlander en alle mensen om je heen zijn dan weer even met jou verbonden en gelijkwaardig.
Het zelfde geldt tradities binnen verenigingen of binnen het gezin; voor eventjes worden de verschillen ondergeschikt aan de overeenkomst en dat schept een band.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tradities zijn dingetjes die een groep uniek maakt.
Zoals we alleen in Nederland Prinsjesdag vieren.
maar ook een persoon kan een (kleine) traditie hebben.
En ik denk als je de tradities doorgeeft aan een jonger iemand dat die traditie gevolgd wordt maar die gene zou het zelf moeten bepalen of die het wil.

kijk hier even http://nl.wikipedia.org/wiki/Traditie daar staat wel een paar voorbeelden waarom tradities worden gedaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
op school is een traditie dat een verjaardag door de hele schoolafdeling gevierd wordt met feestliedjes en een traktatie en wat bijgeklets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk zijn traditie`s heel belangrijk, maar toch zijn er dingen in mijn leven geweest die niet precies in het goede rijtje passen. maar we overleven het wel. ;-)