Waarom is het verboden om het boek "Mein Kampf" van Adolf Hitler te lezen?

Ik ben helemaal geen voorstander van Adolf Hitler, verre van dat, maar ben best benieuwd wat hij nu precies in dat boek heeft geschreven. Er is zo veel verschrikkelijke literatuur die je kunt kopen en lezen, waarom wordt dit boek dan niet vrijgesteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Foute vraag ; het lezen van Mein Kampf of de Nederlandse vertalingen, Mijn Kamp (de oude) en Mijn Strijd (de juiste nieuwe) is in Nederland niet verboden, en ook is het niet verboden om het uit te lenen (bibliotheken) of te verkopen (boekhandelaren). Het is alleen een tamelijk onleesbaar boek eneen enorme wijdlopige pil om doorheen te worstelen ; commentaren óver het boek zijn beduidend lichter verteerbaar.

Het verbod op het boek berust feitelijk op een soort van misverstand. De auteursrechten van Mein Kampf liggen momenteel bij de staat Beieren en gelden nog tot 2015. Daarna is het boek vrij van copyright en kan het het publieke domein in. Omdat Duitsland om voor de hand liggende redenen niet erg trots is op dit boekwerkje, heeft de auteursrechthebbende publicatie en herdruk vooralsnog verboden. Maar dus niet het lezen of kopen ervan ;het boek wordt alleen steeds schaarser.

De auteursrechten voor de Nederlandse vertaling liggen ook voorlopig nog bij de Staat der Nederlanden, die ook niet staat te springen hier een soort gemeengoed van te maken. Strikt genomen zijn er ook weinig goede redenen te noemen om het boek in groten getale te herdrukken ; de enige reden daarvoor zou mijns inziens geldelijk gewin zijn, en ik vind het netjes dat niemand daar op inspeelt.

Wil je Mein Kampf dus lezen, dan zul je in de bibliotheek of op Internet moeten zoeken voor een (tweedehands)exemplaar, of nog een paar jaar moeten wachten (tot 2015)voor het herdrukt mag worden - als iemand daar opdat moment zin in heeft; want je moet er ook maar achter kunnen staan natuurlijk. Ik ben ooit tot hoofdstuk 4 ofzo gekomen voor ik besloot dat het mij te taaie kost was en ik liever óver het boek las.

Toegevoegd na 3 minuten:
Pas op met de derde link (NL versie van Mein Kampf online in PDF formaat - door het formaat (886 blz ofzo) wil de computer nog wel eens vastlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar zouden we toch zijn zonder de super antwoorden van Marleen. Heel mooi uitgelegd. Ga de boel eens bekijken. Bedankt. +1
AWM
14 jaar geleden
Daar komt bij, dat Hitler ook nog eens niet kon schrijven.
Er is echt niet doorheen te komen, nog los van de verderfelijke ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel 'verboden' maar je kan het bij de bruna bestellen.

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit boek wordt binnenkort vrijgesteld uit mijn hoofd in 2012 omdat de overheid de rechten over het boek heeft gekocht kan het geen censuur genoemd meer worden.

Ergens rond 2012 lopen deze rechten af en zal het zeer waarschijnlijk weer te koop zijn. En als je echt wil valt er wel aantekomen het is zelfs gratis op internet te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Theo Maassen zo mooi zei: ''De ellende begint pas wanneer ze boeken gaan verbieden''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boek is gewoon te koop in elke boekenwinkel in belgie !
dus ook online te bestellen denk ik .