Aan de pruik van een kon je zien hoe belangrijk men was, je kon zelfs zien welk beroep hij had. Er waren speciale pruiken voor advocaten, kooplieden, doktoren, militairen en ambtenaren. Men vond het in die tijd ook belangrijk om te laten zien hoe blank je gezicht was, hoe blanker, hoe belangrijker. Een pruik maakte dat beeld compleet. Door mode werden de pruiken steeds meer pompeus. De een moest de pruik nog fraaier en ingewikkelder hebben dan een ander om maar te laten zien dat die persoon nog belangrijker en rijker was.

Een van de bekendste pruikendragers in de geschiedenis is de Franse koning Lodewijk
XIV (1638-1715). Omdat hij zelf een pruik droeg, volgde al snel het hele hof. Lodewijk
droeg een pruik om zijn kaalheid te verbergen. Zelfs 's nachts hield hij zijn pruik op.

Dat in landen met een Angelsaksische traditie veel rechters pruiken dragen, heeft te
maken met een van de al eerder genoemde redenen: aan een pruik was de status van
iemand af te lezen. In de rechtszaal zorgden ze bovendien voor uniformiteit en
herkenbaarheid. Er was een korte pruik voor advocaten en eentje met wat langer haar
met dertig krullen (dit aantal stond vast) voor de rechters. De pruik uit de zeventiende
eeuw had veelal grijs haar, omdat grijs een symbool van wijsheid was. De pruik was
voor de rechters dus een middel om respect af te dwingen. Bijkomstigheid is dat
hiermee wordt aangegeven dat de rechter er niet in persoon zit, maar in zijn
hoedanigheid als onafhankelijke rechter. Aangezien Engeland een land is waar gehecht
wordt aan tradities, is de zeventiende-eeuwse pruik niet uit de Engelse rechtbanken
verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De pruikentijd was een periode in de achttiende eeuw waarin het mode was in de deftige kringen om een pruik te dragen. Zowel mannen als vrouwen kleedden zich zeer opzichtig met veel make-up, maar ook met kleding met kant, gouddraad, gespen en strikken; ook was het dragen van schoeisel met hoge hakken zeer populair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was mode onder de deftige mensen.
Net als nu een stropdas mode is onder de deftige mensen/zakenlieden. Over 200 jaar staat hier op goeievraag.nl: waarom droeg men vroeger zo'n stropdas rond de nek?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heeft het te maken met hygiene.
Veel mensen hadden toen last van luizen, dus de rijken scheerden hun hoofd kaal en zette er een pruik op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal plusdus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord!!
Nog een toevoeging bij de goede antwoorden dat het mode was, alleen als je rijk was kon je een pruik betalen in die tijd. Had je weinig geld dan kocht je daar liever brood van of een paar schoenen dan een pruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk om te laten zien dat ze rijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Lodewijk XIV begon er mee. In zijn tijd was het Franse koninkrijk nog helemaal niet stabiel. Zijn adel was zeer onafhankelijk en lokale oorlogen waren schering en inslag. Echte vechtersbazen die zich zeer onafhankelijk opstelden.
Louis verzamelde ze, verplichtend, aan zijn hof. Dit was de enige manier voor die jongens om nog mee te tellen bij de koning, hun leenheer. Louis maakte bewust de mode zeer vrouwelijk: hoge hakken, strikjes overal, brokaat, kuitbroeken en pruiken om zijn vechtersbazen zo te veranderen. Dit lukte hem goed. Door ze aan zijn hof te binden kreeg hij er ook de controle over.
Eigenaardig de meubelstijl die hij liet ontwerpen ging naar het tegenovergestelde, was zeer robust en kloek.. Dit verraad dat hij helemaal geen zacht ei was.