Er wonen al heel lang mensen op het grondgebied van het huidige Nederland, maar lange tijd kon je hen geen Nederlanders noemen.
De Britse historicus Jonathan Israël begint zijn boek over de geschiedenis van Nederland in 1477. Dat was het jaar waarin een aantal gewesten van het Bourgondische rijk in opstand kwamen tegen het Bourgondische centrale gezag. Tijdens deze opstand dwongen zij op 14 maart 1477 het Groot Privilege af. Dit hield o.a. in dat de gewestelijke staten bijeen konden komen zonder toestemming van het Bourgondische bestuur en dat het Nederlands in Holland en Zeeland de officiële bestuurstaal werd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo geredeneerd is Nederland nu dus 534 jaar oud.
Amadea
12 jaar geleden
Het koninkrijk bestaat sinds 1815 (met het verlies van België in 1839), de onafhankelijkheid werd uitgeroepen in 1581 (Plakkaat van Verlatinghe) en het tegenwoordige Nederlandse landschap is grotendeels gevormd in de laatste 150.000 jaar.

Anders moet je even aangeven wat je precies met 'Nederland' bedoelt.