Waarom wordt een deel van Noord-Holland (nog steeds) West Friesland genoemd?

In Wikipedia lees ik dat West Friesland vanaf de 11e eeuw 300 jaar lang een autonome heerlijkheid bleef, omdat de Westfriezen zich niet aan de graven van Holland wilden onderwerpen. Sinds 1297 werd West-Friesland een deel van het graafschap Holland en vanaf 1840 van de provincie Noord-Holland. Sindsdien is die naam altijd gebleven. Waarom? De inwoners voelen zich toch niet of nauwelijks verwant met de Friezen, lijkt me.

12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me niet echt verwant met de friezen maar toch vind ik mezelf gewoon west-fries. ( ik woon dus in west-friesland)
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, dat hoor ik van veel West Friezen. Maar je voelt je niet verwant met Friezen, dus waarom dan wel die naam?

Het beste antwoord

Nee, dit heeft niks met de Friezen te maken, wel met het dialect. In West-Friesland wordt het West-Fries gesproken. Om het gebied aan te duiden waar dit dialect voorkomt, wordt nog altijd de naam West-Friesland gebruikt. Dit is gewoon een streek, zo als de Veluwe ook een gebied is binnen een provincie die meerdere plaatsen bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Da's duidelijk, bedankt!