Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt een deel van Noord-Holland (nog steeds) West Friesland genoemd?

In Wikipedia lees ik dat West Friesland vanaf de 11e eeuw 300 jaar lang een autonome heerlijkheid bleef, omdat de Westfriezen zich niet aan de graven van Holland wilden onderwerpen. Sinds 1297 werd West-Friesland een deel van het graafschap Holland en vanaf 1840 van de provincie Noord-Holland. Sindsdien is die naam altijd gebleven. Waarom? De inwoners voelen zich toch niet of nauwelijks verwant met de Friezen, lijkt me.

12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik voel me niet echt verwant met de friezen maar toch vind ik mezelf gewoon west-fries. ( ik woon dus in west-friesland)
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, dat hoor ik van veel West Friezen. Maar je voelt je niet verwant met Friezen, dus waarom dan wel die naam?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dit heeft niks met de Friezen te maken, wel met het dialect. In West-Friesland wordt het West-Fries gesproken. Om het gebied aan te duiden waar dit dialect voorkomt, wordt nog altijd de naam West-Friesland gebruikt. Dit is gewoon een streek, zo als de Veluwe ook een gebied is binnen een provincie die meerdere plaatsen bevat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Da's duidelijk, bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding