Waarom staan sommige kerken zo dicht bij elkaar?

Sommige staan maar op 200 meter afstand. En hoeveel kerken zijn er dan in Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Kerken kunnen van een ander kerkgenootschap zijn. In Nederland zijn 648 kerkgenootschappen. Zo kan de ene kerk rooms-katholiek zijn en de andere een PKN-kerk. Zo weet ik dat Urk bijna 20 kerken telt, maar ieder hun eigen invulling hebben. Toen de protestantse kerken opgingen in de PKN splitsten sommige groepen gelovigen daar weer van af.

Als kerken van een zelfde gezindte bij elkaar staan, kan dat te maken hebben dat het om 2 verschillende wijken gaat die beide tot een andere parochie/gemeente horen. De plaats waar ik zelf woon heeft naar ik meen verschillende Koninkrijkszalen (Jehova's getuigen) die vlakbij elkaar staan, maar die zich bedienen van verschillende talen. Mijn geboorteplaats is ingedeeld in 2 parochies, omdat er in de jaren 80 een nieuwe woonwijk werd gebouwd en er een pater was die vond dat dat een eigen parochie moest worden. De bisschop ondersteunde dat plan. Intussen vallen beide parochies onder dezelfde pastoor, maar zijn nog wel een eigen parochie.

In 2006 waren er 1425 rooms-katholieke parochies met 1721 kerkgebouwen.

Sinds 1200 zijn er 19.000 kerken gebouwd, maar hoeveel er nog over zijn is niet duidelijk. Schattingen lopen uiteen van 7000 tot bijna 14.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze staan wss dicht bij elkaar omdat het een handige centrale plek is, er is geen concurrentie, omdat het wss andere stromingen zijn, hervormd en gereformeerd, NL's gereformeerd etc. volgens het handboek christelijk nederland zijn er 638 kerken in nederland maar volgens mij is dit oud of staan hierbij niet alle kerken ingeschreven. zo woon ik in een plaatsje van 20000 mensen met ± 15 kerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In steden vroeger, zoals Gent hier bij ons in België ,had je dit vaak.
Dit was puur louter uit concurrentie.Men wilde de grootste ,mooiste ,indrukwekkendste hebben.
Trouwens dit is door de eeuwen heen tot nu toe met allerhande bouwwerken nog zo.

Toch nog deze leerzame noot:

(Handelingen 17:24-25) . . .De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat daarin is, Hij die Heer is van hemel en aarde, woont niet in door handen gemaakte tempels 25 en wordt ook niet door mensenhanden verzorgd, alsof hij iets nodig had, daar hij zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij die Heer is van hemel en aarde, woont niet in door handen gemaakte tempels NEE INDERDAAD GOD IS OVERAL
en zeker niet in zwarte dode letters uitgelegd door mensen
Ik ben opgegroeid in een stadje waar velen gereformeerd waren. Mijn ouders geloofden niks, maar stuurden me wel naar zondagsschool omdat ze vonden dat ik daar 'iets' van moest weten.
Maar ik herinner me vooral de 'oorlogjes' - groep X splitste zich af van een andere groep, bouwde een stukje verderop hun eigen zaaltje, en preekte daar het geloof zoals zij vonden dat het moest. En na een tijdje splitste dat X-groepje zich dan weer op, enzovoorts en zo verder.
Ik snapte daar als kind niets van: ze hadden allemaal de bijbel en god en hoe konden ze dan onderling zo'n ruzie krijgen?
Zo is dat door de eeuwen heengegaan: geloofsgenootschappen die uitgesplitst raken en hun eigen kerk/zaal/etc bouwen. Alleen bouwden ze vroeger iets meer voor de eeuwigheid, als je ziet wat er nog uit oude tijden staat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er meerdere stromingen binnen het Christendom zijn, die vaak hun eigen kerken hebben. Een Calvinist zal niet snel naar een Katholieke kerk gaan. Voor de vele verschillende vormen van het Christendom, zijn dus verschillende kerken nodig. Die worden wel eens dicht bij elkaar in de buurt gebouwd. De kerken richten zich op verschillende mensen, ze zijn niet voor elkaar inwisselbaar, ze maken elkaar dus niet overbodig.