Wat was er zo geweldig aan de zomer van 1969?

Ik heb al op google rondgekeken, maar ik kon niks vinden. Allemaal lyrics die het gelukzalig hebben over "The summer of 69". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Het liefst iemand die het heeft meegemaakt, maakt niet uit wat er was, zelfs als het niet waar is dat het zo geweldig was, vertel het me. Jullie zijn mijn laatste hoop!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

De zomer van 1969 was geweldig :-)

We waren allemaal voor vrede, en tegen oorlog; we liepen met bloemen in ons haar, en we sliepen op de Dam in Amsterdam. We hadden heel lang haar en natuurlijk een baard. Autoriteit vonden we maar onzin, en we waren voor een vrije opvoeding. Anti-autoritair werd een modewoord, Papa en Mama was maar onzin, en het werd gewoon Karel en Marie. Johnson was een moordenaar, we hielden wel van een jointje, en vrije sex moest kunnen. We waren "baas in eigen buik" en de kinderen moesten naar de kresj. (zo schreven we dat toen, want dat stond wel hip). Iedereen vond iedereen aardig, en we hadden het de hele dag over "love" en "peace". Alles moest democraties, (zo schreven we dat) en de start van een nieuwe wereld zonder oorlog en zonder enige vorm van onrecht, was begonnen.

Natuurlijk zijn we nu iets wijzer geworden, maar leuk was het wel. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders waren jonkies in die tijd, en die hebben er helemaal NIKS van meegekregen, wil je dat geloven? Die waren gewoon braafjes aan het trouwen en kindertjes krijgen en hard aan het werken. Ja, die mensen bestonden ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou helemaal niks van mee gekregen? Ze hebben er waarschijnlijk niet echt aan meegedaan, maar ze hebben de sfeer natuurlijk wel geproefd. Leuke tijd hoor, ondanks alle onzin........:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was gewoon wat ik wilde horen. Een samenvatting van een ooggetuige. Bedankt! :)

Andere antwoorden (6)

Het liedje "The summer of 69" gaat dan ook niet echt over de zomer van 1969, maar over een bepaald seks-standje.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Waar de logica je zou doen aannemen dat dit nummer over de zomer van het jaar 1969 gaat, het daadwerkelijke onderwerp is discutabel. Het nummer gaat volgens schrijver Jim Vallance inderdaad gewoon over de zomer van dit jaar, maar Bryan Adams zou zelf meer hebben gedacht aan de seksuele positie 69. Uitsluitsel hierover heeft Bryan zelf echter nooit gegeven."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippies hebben het ook vaak over de zomer van 69. Dat bryan adams liedje over meer dan de zomer gaat dacht ik al. :)
In de zomer van '69 was de eerste maanlanding.
Woodstock was in '69.

Als je naar de tekst luistert, hoor je ook waarom Brian Adams het zo geweldig vond: hij was jong, had eindelijk geneog geld om z'n eerste gitaar te kopen, was verliefd en zo domweg gelukkig als alleen een gelukkige puber kan zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
En voor het geval je niet weet wat Woodstock was: ook daarvoor een linkje.

Toegevoegd na 12 minuten:
En ik was er zelf wel bij, maar lekker warm bij m'n moeder in de buik. Mijn ouders waren toen jong, en hebben van het hele hippie-gedoe niks meegekregen, grappig genoeg. Ze luisterden wel naar the Beatles, maar dan terwijl ze braaf aan het werk waren. En kindertjes maakten, dat dan wel weer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zomer van 1969 waren de hoogtijdagen van de hippies. Het beroemde Woodstock festival droeg daar o.a. aan bij, maar wereldwijd waren er kleinere festivals met dezelfde sfeer. Jongeren zetten zich af tegen de gevestigde orde, experimenteerden met drugs en predikte vrije liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er was veel aan de hand in de roerige jaren zestig en vooral op het einde. In 1968 was er overal studentenoproer en de regenten moesten even minder regentesk gaan doen. 1967 was het jaar van de flowerpower geweest en er was in die jaren veel love and peace, maar de liefde was er natuurlijk vooral voor wie jong en succesvol was (zoals altijd) en de vrede was ook alleen op de bevoorrechte plekken van de wereld zoals in West-Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sietse, wat bedoel je: jullie zijn mijn laatste hoop?
In ieder geval heeft mesher het beter opgeschreven dan ik het kan. Als je naar de film Woodstock kijkt krijg je een indruk van hoe het in die tijd was. Het was wild en speels en vrolijk en vrij. We gedroegen ons niet. We dachten dat we de wereld veranderden, en dat deden we ook, even maar. Ik wou dat iedereen dat mee had mogen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke. Ik hou er niet zo van als mensen me hier bij mijn naam noemen. :( ik snap dat het is om me op mn gemak te laten voelen enzo, maar het internet is niet echt iets om persoonlijk te worden. Daar zijn vrienden voor. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En met laatste hoop bedoel ik mijn meest directe lijntje met de experts.
Wij liepen te betogen tegen Nixon en de oorlog in Vietnam.In Woodstock zong Country Joe Mac Donald: Next stop is Vietnam.Joan Baez, Bob Dylan, Santana, Jimi Hendrix,Janis Joplin, Canned Heat en nog vele anderen amuseerden zich drie dagen samen met duizenden bezoekers in het plaatsje Woodstock.Drie dagen of love and peace, geen incidenten.
We voelden de wereld veranderen, het was een zalig jaar.