Istanbul heette vroeger constantinopel,Zijn er ook nederlandse plaatsen veranderd vroeger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intressante vraag +1

Het beste antwoord

Ja, Nederland was veroverd door de Romeinen tot aan de rivieren, die midden door het land stroomden. Heerlen heette Coriovallum, Nijmegen Noviomagus (Wat iets te maken had met de naam van het bataljon soldaten dat daar huisvestte).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja. Zo heette Nijmegen (geloof ik) vroeger iets van Novio Magum. Weet niet meer precies wat maar is op te zoeken. Aantal nlse steden hadden latijnse namen. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijk Bij Duurstede was vroeger Dorestad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet toevallig dat Heerlen is begonnen onder de naam: 'Coriovallum' dat stamt uit het Latijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maastricht

In de historie is uit de Romeinse tijd geen naam bekend voor Maastricht. Een middeleeuwse Latijnse naam voor Maastricht was Traiectum. Het Latijnse Mosae Trajectum werd daarbij gebruikt en betekent "doorwaadbare plaats in de Maas". De toevoeging Mosae werd gebruikt omdat voor Utrecht ook de naam Traiectum werd geschreven.[4] In 1051 werd dat Masetrieth en uiteindelijk Maastricht.[5]
13 jaar geleden
Omdat het Nederlandse grondgebied rond het begin van onze jaartelling tot het Romeinse Rijk behoorde, zijn vele plaatsen met een Latijnse naam begonnen.
Echt een totaal andere benaming, doelgericht zoals bij Constantinopel (gerelateerd aan keizer Constantijn) naar Istanbul, ken ik niet. Uitgezonderd het al genoemde Dorestad.

Wel is het zo dat door de gemeentelijke herindeling er nu gemeentes met nieuwe namen zijn ontstaan.

B.v. er is nu een gemeente Peel en Maas, ontstaan uit een samenvoeging van verschillende gemeentes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere gemeente, rivier, ... heeft haar oorspronkelijke keltisch-germaanse naam, eventueel een romeinse, een nederlandse in diverse schrijfwijzen. In Vlaanderen heb je daarbij nog de verfranste naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier kan ik dan nog aan toevoegen Utrecht heette in de Romeinse tijd Utra jectum, wat zo iets betekent als zo ver geworpen

Gerrit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een grijs verleden heette Amsterdam Amstelredam en Amersfoort Amersvorde.
13 jaar geleden
New Yotk was vroeger Nederlands en heette Nieuw-Amsterdam