Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Istanbul heette vroeger constantinopel,Zijn er ook nederlandse plaatsen veranderd vroeger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intressante vraag +1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, Nederland was veroverd door de Romeinen tot aan de rivieren, die midden door het land stroomden. Heerlen heette Coriovallum, Nijmegen Noviomagus (Wat iets te maken had met de naam van het bataljon soldaten dat daar huisvestte).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja. Zo heette Nijmegen (geloof ik) vroeger iets van Novio Magum. Weet niet meer precies wat maar is op te zoeken. Aantal nlse steden hadden latijnse namen. :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijk Bij Duurstede was vroeger Dorestad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet toevallig dat Heerlen is begonnen onder de naam: 'Coriovallum' dat stamt uit het Latijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maastricht

In de historie is uit de Romeinse tijd geen naam bekend voor Maastricht. Een middeleeuwse Latijnse naam voor Maastricht was Traiectum. Het Latijnse Mosae Trajectum werd daarbij gebruikt en betekent "doorwaadbare plaats in de Maas". De toevoeging Mosae werd gebruikt omdat voor Utrecht ook de naam Traiectum werd geschreven.[4] In 1051 werd dat Masetrieth en uiteindelijk Maastricht.[5]
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Omdat het Nederlandse grondgebied rond het begin van onze jaartelling tot het Romeinse Rijk behoorde, zijn vele plaatsen met een Latijnse naam begonnen.
Echt een totaal andere benaming, doelgericht zoals bij Constantinopel (gerelateerd aan keizer Constantijn) naar Istanbul, ken ik niet. Uitgezonderd het al genoemde Dorestad.

Wel is het zo dat door de gemeentelijke herindeling er nu gemeentes met nieuwe namen zijn ontstaan.

B.v. er is nu een gemeente Peel en Maas, ontstaan uit een samenvoeging van verschillende gemeentes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere gemeente, rivier, ... heeft haar oorspronkelijke keltisch-germaanse naam, eventueel een romeinse, een nederlandse in diverse schrijfwijzen. In Vlaanderen heb je daarbij nog de verfranste naam.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier kan ik dan nog aan toevoegen Utrecht heette in de Romeinse tijd Utra jectum, wat zo iets betekent als zo ver geworpen

Gerrit
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een grijs verleden heette Amsterdam Amstelredam en Amersfoort Amersvorde.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
New Yotk was vroeger Nederlands en heette Nieuw-Amsterdam
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding