wie heeft eigenlijk de wc of toilet uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie heeft op goeievraag geklikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor degene die het heeft het gedaan bedankt:)

Het beste antwoord

De Romeinen gebruikten een voorloper op de wc zoals die nu is. Er zijn toiletten gevonden die op een riool dat continu spoelde waren aangesloten.
Tussen de Romeinse tijd en de negentiende eeuw zijn er weinig veranderingen op het gebied van de wc geweest. In de Middeleeuwen deden de edelen hun behoefte in een klein aan de kasteelmuur bevestigd kamertje. En hun uitwerpselen belanden dan in een ravijn of in een slotgracht waarvan het water vaak ook als drink- en waswater werd gebruikt. En de gewone dorpsbewoners deden hun behoefte gewoon in de vrije natuur.

Kakstoel
In 1450 kwam er een kakstoel (Renaissance). Vaak stond die gewoon in het woonvertrek. En het lagere hofpersoneel deed zijn behoefte in de meerpersoonspoepdoos (latrines). Dat is een plank met gaten waar je gezamenlijk op kon zitten en de poep viel dan in een sloot, gat of goot.

De moderne wc
Aan het einde van de achttiende eeuw is de moderne wc in Engeland uit gevonden. Er werd op grote schaal riolen en waterleidingen aan gelegd. In tegenstelling tot latrines en meerpersoonspoepdozen, zijn meerpersoons-wc’s nooit op grote schaal gefabriceerd. Ook in Nederland werd nog gewacht met het aanleggen van waterleidingen en riolen. Daardoor was er ook eerst alleen maar het wisseltonnensysteem. Dat wilde zeggen dat er in elk huis een soort ton was waar de mensen hun behoefte in konden doen. En die tonnen werden dan geregeld opgehaald en leeggemaakt. Dat was niet erg hygiënisch.
Veel mensen denken dat Thomas Crapper de wc heeft uitgevonden, maar dat is echter nooit het geval geweest. Er bestaan daarover veel verhalen die dan dus ook niet waar zijn.
In 1775 is de eerste versie van de watercloset uit gevonden. Door Alexander Cumming. Wat opviel aan zijn uitvinding was de S-trap wat hij gebruike om de stank af te sluiten.
Maar twee jaar later werd de uitvinding verbeterd door Thomas Prosser. En weer een jaar later door Joseph Bramah. Hij verbeterde bijvoorbeeld het ventiel wat eigenlijk het zwakke punt was.
Dit toilet werd ook vooral op schepen gebruikt. Thomas Twyford brengt de vlakspoeler op de markt. Dit bespaard water en het hele zaakje word weggespoeld. In 1857 werd een een versie van de dompelcloset uitgevonden door James T. Henry en William Campbell. En in 1876 werd de sifontoilet door William Smith uitgevonden. Die door velen nog weer werd verbeterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij de Grieken kon men al een toilet terugvinden met een buizensysteem van klei. De gebruiker moest dan op een houten bril gaan zitten, waaronder een In de tijd van de Romeinen werden er al 'kleinste kamertjes' op een continu spoelend rioolsysteem aangesloten. Deze kan men de eerste toiletten noemen. In de Middeleeuwen was het de gewoonte om de behoeften te doen in een aan de kasteelmuur bevestigd kamertje. Van een spoelsysteem was geen sprake. Voor de gewone mens was het allemaal nog eenvoudiger, hij deed zijn behoefte gewoon waar hij zin had: in de vrije natuur, op een mesthoop, of gewoon op straat. In de renaissance verschenen de eerste gemakstoelen of kakstoelen. Dat waren gewoon stoelen met een gat erin, waar dan een emmer onder geplaatst kon worden. Wie de uitvinder is van het moderne toilet is niet duidelijk. Het kleppenspoelsysteem zou uitgevonden zijn door John Harington, een hoveling van koningin Elizabeth van Engeland. Hij publiceerde in de 16e eeuw een pamflet met de instructies voor zo'n kleppensysteem, dat hij 'Ajax' genoemd had. In de 18e eeuw zou George Jennings de mechanismen in de loodgieterij geperfectioneerd hebben. In 1775 patenteerde ene Alexander Cumming een systeem om door te trekken. Dan is er nog Thomas Crapper, die het afvoersysteem verbeterd heeft met een combinatie van kleppen en een sifon, zoals dat in ons modern toilet terug te vinden is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Grieken zo'n vierduizend jaar geleden, en te zien in het Paleis van Knossos op het Griekse eiland Kreta!

"Onder de ruïnes, prachtige fresco's en gigantische pithoi zijn de overblijfselen van 's werelds eerste flush toilet"....