Waarom wordt WO I in veel talen ook wel 'De grote oorlog' genoemd?

Ik heb wat research gedaan, maar ik kwam er niet helemaal uit. Er waren een paar vage mogelijkheden.
Misschien heeft hier iemand een duidelijk antwoord?
(als het kan, met bron. niet noodzakelijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (8)

Misschien komt het omdat men niet eerder een oorlog op zo'n grote schaal had meegemaakt en alles wat een mens voor het eerst meemaakt maakt meer indruk.
De schaal waarop soldaten werden ingezet in zinloze aanvallen over en weer vanuit de loopgraven en de grote aantallen dodelijke slachtoffers was ongekend; generaals spraken zelfs van 'de bloedpomp aanzetten'.
Er verdwenen hele cohorten jonge mannen op het slagveld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen WO1 uitbrak, was men overtuigd dat dit 'the war to end all wars' was:

"During August 1914, immediately after the outbreak of the war, British author and social commentator H. G. Wells published a number of articles in the London newspapers which subsequently appeared as a book entitled The War That Will End War. Wells blamed the Central Powers for the coming of the war, and argued that only the defeat of German militarism could bring about an end to war.
Wells used the shorter form, "the war to end war", in In the Fourth Year (1918), where he noted that the phrase had "got into circulation" in the second half of 1914. In fact, it had become one of the most common catch-phrases of the war.

In later years, the term became associated with Woodrow Wilson, despite the fact that Wilson only used it once.
Along with the phrase "make the world safe for democracy", it embodied Wilson's conviction that America's entry into the war was necessary to preserve human freedom.

Even during World War I, the phrase met with some degree of skepticism; David Lloyd George is reputed to have said, "This war, like the next war, is a war to end war." As it became apparent that the war had not succeeded in ending war, the phrase took on a more cynical tone. Field-Marshal Earl Wavell said despondently of the Paris Peace Conference: "After the 'war to end war', they seem to have been pretty successful in Paris at making the 'Peace to end Peace'". Wells himself used the phrase in an ironic way in the novel, The Bulpington of Blup (1932). Walter Lippmann wrote in Newsweek in 1967, "the delusion is that whatever war we are fighting is the war to end war", while Richard Nixon, in his Silent Majority speech, said, "I do not tell you that the war in Vietnam is the war to end wars"."

http://en.wikipedia.org/wiki/The_war_to_end_war
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog nooit eerder een wereldoorlog was geweest en men nog onkundig was dat er een nog ergere oorlog zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het grote aantal doden.
9000000 doden heeft de Eerste Wereld Oorlog opgeleverd.
Per dag sneuvelden gemiddeld 900 Fransen en 1300 Duitsers en het aantal gewonden was 2 keer zo hoog als het aantal doden. Velen waren voor het leven verminkt of voorgoed psychisch beschadigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me zo voorstellen dat deze omschrijving tussen 1918 en 1940 van toepassing was, immers, na 1945 is er een minstens zo groot oorlog geweest en is men gaan spreken van WO I en WO II
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een oorlog die nog nooit zo heftig was geweest als alle vorige oorlogen in de geschiedenis, en die ook nog nooit zoveel mensenlevens had gekost (10 miljoen!).
Heel veel landen raakten bij deze oorlog betrokken. En niet alleen in Europa!
Om de omvang aan te geven werd deze de Grote Oorlog genoemd.
Pas na de Tweede Wereldoorlog werd de Grote Oorlog
de Eerste Wereldoorlog genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog nooit zoon grote oorlog in zoon grote omvang gebeurd is het was een waarschuwing dat dit nooit meer mocht gebeuren deze grote oorlog....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat omvang, geweld en boven alles de totaliteit ervan betreft, schiep de Eerste Wereldoorlog een precedent.

De Eerste Wereldoorlog luidde de eeuw van Totale Oorlogvoering in, ja, van wereldoorlog — en dit voor de eerste maal in de volle zin van het woord. . . . Nooit voor 1914-1918 had een oorlog zoveel van de totale reserves van zoveel combattanten opgeslokt en zo’n groot deel van de aarde bestreken. Nooit waren er zoveel natiën bij betrokken geweest. Nooit was de slachting zo veelomvattend en niets ontziend”

Het is onnodig te zeggen dat het bloedbad van de Eerste Wereldoorlog vele malen overtroffen werd in de Tweede Wereldoorlog.