Ja, dat is toevallig.

Het Engelse ‘the’ komt van het Oudengelse ‘se’ (Sanskrit: sa, Oudgrieks ‘ho’of ‘he’).
Het Nederlandse lidwoord ‘het’ komt waarschijnlijk uit het Duitse gebied Fläming, dat in de 12e eeuw door Nederlanders werd gekoloniseerd.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
In de link van de Etymologiebank staat het omgekeerde.
Niet dat de herkomst Fläming is.. Maar aangetoond in Fläming en dus afkomstig uit
Nederland/Vlaanderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
Leuk, dat de duimpjes het weer doen.
SimonV
3 jaar geleden
Ik zeg niet dat de herkomst Fläming is. “Hij komt tot deze conclusie omdat er een lidwoord het bestaat in het Duitse gebied Fläming, dat in die tijd door Nederlanders is gekoloniseerd.”
SentWierda
3 jaar geleden
De formulering -komt uit- duidt op herkomst.
Als iets ergens vandaan komt, dan betekent dat: herkomst. Herkomst = oorsprong.
Ja, dat is toevallig.
In verwante talen is niet aan te tonen dat vaker sprake is van een letterverschuiving.
The (Engels) is vergelijkbaar met in het Nederlands: de en het. In het aan het Engels verwante Fries is het: de en it. En in het Duits: die en das.