De naam Turkije is gegeven door de Italianen. De term zou voor het eerst gebruikt zijn door de beroemde wereldreiziger Marco Polo die op zijn reis naar China ook door Turkije trok.
Bij de term ‘Turc’ werd het achtervoegsel ‘-hia’ of ‘-ia’ gevoegd. Dat achtervoegsel staat voor het Italiaanse ‘land van’. Het land van de Turken werd daarom al snel Turchia of Turcomania genoemd.

De etymologie van de persoonsnaam Turc is helaas niet bekend. Volgens https://www.etymonline.com/word/turk stamt het van het middeleeuws Latijnse Turcus. Er zijn meerdere verklaringen voor wat dat zou kunnen betekenen.
Amadea
3 jaar geleden
paulos
3 jaar geleden
In de tijd van Marco Polo bestond Turkije nog niet. Het was toen onderdeel van het Romeinse rijk en in de oudheid Hellas. Echter waren er wel de Turkische volkeren achter de Slavische staten tot aan China/Mongolia. Deze volkeren noemen zich in het hele Aziatische continent ‘Turk’.