Wat is de oorsprong van de naam 'veteranenziekte'?

Beter bekend als legionellaontsteking.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

De veteranenziekte werd in 1976 ontdekt toen in Philadelphia (VS) een epidemie van longontstekingen woedde onder oud-strijders van de Amerikaanse strijdkrachten die bij een reünie van het American Legion (Amerikaans Legioen) in hetzelfde hotel hadden verbleven. 221 veteranen werden ziek en er stierven uiteindelijk 34 personen aan de longontsteking.
5 jaar geleden
Legionella is de naam die een bacteriegeslacht kreeg nadat in 1976 bleek dat deze een epidemie van longontsteking had veroorzaakt in Philadelphia (VS) onder oudstrijders uit het Amerikaanse leger. Het woord is dus afgeleid van het Engelse "Legionnaire" (veteraan of oud-strijder). De ziekte die de Legionella bacterie kan veroorzaken wordt daarom soms ook wel "veteranenziekte" genoemd.