Het woord is soms uitgelegd als 'hou zee', met de betekenis: blijf op de juiste koers. Volgens anderen is het een woord zonder betekenis, met variaties als 'hoezee' en het tegenwoordig gebruikelijke 'hoera'.

De gedachte dat 'hoezee' een verbastering zou zijn van 'hou zee', wat zeelieden elkaar toeriepen onder moeilijke omstandigheden werd al in de Verhandeling op d'onacht der moederlyke tael in de Nederlanden uit 1788 gesuggereerd, hoewel dit tegenwoordig als onjuist wordt gezien.

De roep vindt waarschijnlijk zijn echte oorsprong in de verbastering van het Engelse 'hussa' of 'huzza', een zeemanskreet die vermoedelijk hetzelfde betekent als 'hissa!' ('hijsen!').[1] Het prominente woordenboek van Franck en Van Wijk schreef in 1912 al over houzee: "Wsch. een vervorming van eng. 'huzza', 'huzzay'. Dat de alleroudste vorm de ndl. imperatief 'hou zee' zou zijn, is niet aannemelijk."
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarschijnlijk was het oorspronkelijk een zeemanskreet, die zij riepen bij het hijsen van de zeilen.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik heb altijd gedacht dat dubbele antwoorden of vervolgen hierop niet zijn toegestaan. Het antwoord van jrm1993 is uitgebreid en juist.
Amadea
5 jaar geleden
Als er een zodanige tijd tussen zit dat het eerste antwoord kan zijn gelezen door de tweede beantwoorder. Ik kon niet weten dat er terwijl ik bezig was al door een ander een stuk tekst uit wikipedia geknipt en geplakt werd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het verschil in tijd is nu nul, toen het mij opviel (twaalf uur geleden) was het verschil één uur.
Bij het ene antwoord stond er elf uur, bij jouw antwoord stond er tien uur. Dat is toch echt één uur verschil. Wel vreemd dat er nu geen tijdsverschil meer is. De wonderen zijn blijkbaar de GoeieVraag pagina nog lang niet uit.
Houzee, hou zee of hoezee is een kreet in het Nederlands, meestal gebruikt als uitroep van vreugde.
Afgezien van eerder genoemde zeemanskreet bij het hijsen van de zeilen.
en Hou Zee in de zin van houd koers, alsook een verbastering van hussa, hussa en hissa (vermoedelijke betekenis van hijssen), zijn er nog meer mogelijkheden.

*Vrijmetselaars...In hun rituelen uit het zogenaamde .Rituaal voor de Graad van Uitverkorene der Vijftien. is het ook terug te vinden in het gedeelte .Opening. leest het : Op voorbeeld van de Meester maken alleen het Teken, klappen in de hand en roepen drie maal ..Hoezee!..
*NSB... Hou zee!.. was de groetformule die tussen 1933 en 1845 gebruikelijk was binnen de Nationaal Socialistische Beweging (NSB).
-----
Kinderlied - o.a. bekend uit de bekende bundel ..Kun je nog zingen, zing dan mee..
Hoû zee, hoû zee, hoû moedig zee is een kinderlied van J.P.Heije en M.A. Brandts Buys dat onder andere bekend is uit de bekende bundel Kun je nog zingen, zing dan mee. Het werd in de uitgave van 1941 "om begrijpelijke redenen" geschrapt, zie NSB, en in 1981 opnieuw opgenomen. Zoveel impact had dit woord dat zo vaak in de oorlog gehoord was.
Toegevoegd op 29 april 2018 00:33: tekst