Waar komt het woord "trouwens" vandaan? Wat heeft dat met het "trouwen" te doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Trouwens komt uit voort uit het bijwoord midden nederlandse "trouwen" ‘inderdaad, op mijn woord’. In het Middelnederlands werd trouwen veel gebruikt als tussenwerpsel ter versterking of bevestiging van een uitspraak. In de loop van de tijd werd het meer een bijwoord en tussenwerpsel ter inleiding van een bepaalde uitspraak. Zie link.
6 jaar geleden
Wel met "trouwen" maar dan niet in de betekenis van 'in het huwelijk treden'. Maar wel gebaseerd op ‘inderdaad, op mijn erewoord, voorwaar’. In het Middelnederlands werd trouwen veel gebruikt als tussenwerpsel ter versterking of bevestiging van een uitspraak. In de loop van de tijd werd het meer een bijwoord en tussenwerpsel ter inleiding van een bepaalde uitspraak. Er is een bijwoord van gemaakt door er een s achter te plaatsen.
Amadea