Beide uit het Oost-Fries.
Een druiloor is letterlijk iemand die de oren laat hangen als een ziek paard of zieke koe.
Een kniesoor is een persoon die voortdurend kniest. Kniezen betekent: verdrietig zijn, weeklagen.
Amadea
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Een druiloor is een slaper, een suffer. Het werkwoord is druiloren.
Een kniesoor is een knorrig, verdrietig mens. Kniezerig of kniezig is klagend, alle vrolijkheid missend.
Bron: woordenboek Koenen 1897.
Amadea
6 jaar geleden
Dat zijn de latere betekenissen, ja. Maar er wordt gevraagd naar de oorsprong ervan.

Andere antwoorden (1)

De herkomst van druiloor is onduidelijk. Er wordt wel gedacht aan verwantschap met dralen. Zie http://etymologiebank.nl/trefwoord/druiloor.

Kniesoor is een samenstelling van kniezen en oor, naar analogie van de oudere woorden domoor en vooral druiloor, of een aanpassing van het oudere kniezer, knijzer o.i.v. genoemde samenstellingen .

Een andere verklaring: kniesoor is waarschijnlijk gevormd naar hangoor en druiloor, waarin -oor als tweede lid begrijpelijk is. Ook domoor kan er toe hebben bijgedragen, dat -oor enigermate als suffix werd gevoeld.