Waar komt de uitdrukking 'dat slaat als een lul op een slagroomtaart' vandaan?

Ik ken ook de variant met een drumstel, zelfde herkomst?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://nltaal.blog.nl/aantekeningen-over-taal/2006/10/26/de_rijkdom_van_de_slaat-opjes
die uitdrukkingen ontstaan spontaan als variatie op de bestaande.
Pieter2011
7 jaar geleden
Dat slaat als kut op Dirk, zeggen ze in Amsterdam:
https://www.nrc.nl/nieuws/1998/05/25/kut-op-dirk-7400446-a196127

Antwoorden (1)

Het zijn beide uitdrukkingen om zaken weer te geven die niets met elkaar te maken hebben. 'Dat slaat als een tang op een varken' is de meest bekende variant, die van jou zijn iets minder gangbaar maar worden zeker nog gebruikt.
De oudste varianten komen uit de 17de eeuw en er blijken een stuk of 30 varianten te zijn.
In de bron hieronder staat een uitgebreidere uitleg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
De nieuwe variaties van vraagsteller worden in dat artikel niet vermeld. Dus dit antwoord is feitelijk hetzelfde als het mijne.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mij staan de variaties van als een deksel op zee in het artikel precies zoals de vragensteller het schrijft.
Bij x en y komen zaken te staan die evenveel met elkaar gemeen hebben als bijvoorbeeld enz enz, bij een drumstel of een slagroomtaart.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de 17e eeuw hadden ze nog geen drumstellen. "Dat slaat als een lul op een slagroomtaart" zeggen is niet zonder risico, omdat de variant niet algemeen bekend is. Dan kun je reacties krijgen als "hoezo?", (zoals bij elke variant die ze niet kennen). Maar als een bevriend stel elkaar geschrokken aankijkt, en slaande ruzie krijgt over wie dat verteld heeft, zal het minstens nog een taart kosten om de vrede te herstellen.
Je kunt als stel natuurlijk ook zo'n ruzie faken als iemand die variant gebruikt op een feestje ofzo. Niet te lang volhouden, of kijgt uit solidariteit allemaal onthullingen van anderen. En dan kun je niet meer terug. Vooral vervelend als je in het echt helemaal geen stel bent.