Waar komt de uitdrukking Domme Blondjes vandaan en wanneer en hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Het is niet precies duidelijk waar de term dom blondje vandaan komt. Volgens sommige werd de term in eerste instantie gebruikt om de filmactrice Marilyn Monroe te typeren. Marilyn Monroe was een bekende actrice in de jaren 50 en 60. Ze speelde destijds in een film: ‘Gentlemen prefer blonds', wat zoiets betekend als ‘Nette mannen geven de voorkeur aan blond’. In die film speelde ze een wat dommige, blonde vrouw. Dat beeld is haar blijven achtervolgen.

Andere mensen denken dat dom blondje een verwijzing is naar Jean Harlow. Jean Harlow is ook een actrice, maar ze leefde in de jaren 20. Jean speelde in films als Platinum Blonde (Platina blond). Ook zij speelde een niet zo slimme, blonde vrouw. Vermoedelijk is zo in de jaren 20 in Amerika de uitdrukking ‘dumb blonde’ ontstaan, wat dom blondje betekend.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De oorsprong van het stereotype van het domme blondje komt waarschijnlijk uit de opkomst van films, tv, en glossy magazines.

Het is een bekend stereotype, het domme blondje. Maar is het wel echt zo dat mensen een blonde vrouw als dom zien? Psychologen hebben ontdekt dat er inderdaad veel mensen zijn die geloven dat een bepaalde haarkleur iets verteld over bepaalde eigenschappen die iemand zou hebben.

Dr. Tony Cassidy en Georgina Harris van de Universiteit van Coventry hebben een onderzoek gedaan met 120 personen (60 mannen en 60 vrouwen) die ze hebben gevraagd om naar foto's te kijken van één vrouwelijk model met iedere keer een verschillende kleur pruik, platinum blond, natuurlijk blond, bruin en rood.

Er werd vervolgens aan de proefpersonen gevraagd om het model te beoordelen op intelligentie, verlegenheid, agressiviteit, temperament en populariteit.

De onderzoekers die hun resultaten overigens hebben gepresenteerd op the British Psychological Society's annual conference in Belfast, kwamen er achter dat het platinum blonde model als minder intelligent werd gezien en dat vooral door mannen...

Het model met bruin haar werd gezien als meer verlegen terwijl het model met het blonde haar als meer populair gezien werd. Dr. Cassidy zei; 'het lijkt erop dat het stereotype wat betreft domme blondjes daadwerkelijk bestaat, echter wel alleen bij platinum blond'.

De natuurlijk blonde haarkleur werd niet specifiek als dom maar meer als zeer populair gezien, hele opmerkelijke en licht beangstige bevinding.

Dr. Cassidy, die overigens toegaf erg verbaasd te zijn over de bevindingen zei: 'Het is belangrijk om te in te zien dat we mensen beoordelen op grond van stereotypes, en als deze beoordelingen grote invloed hebben voor diegene die we daarop beoordelen dan moeten we dit goed in de gaten houden.

'Het is goed mogelijk dat personen die anderen beoordelen volgens die stereotypen dit vrijwel onbewust doen en dat is reden voor bezorgdheid. Hij kon overigens niet verklaren waarom het platinum model juist als dom werd betiteld en niet het natuurlijk blonde model.

Wat wel duidelijk uit het onderzoek naar voren kwam was dat mannen sterker gebruik maken van stereotypen beoordelingen, dus mannen even opletten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als moppen over Belgen, vinden wij Nederlanders humor met een ondertoon van leedvermaak leuk.
Als je op google de term blondje intikt wordt je overspoeld met de meest bizarre moppen, filmpjes en wat niet al.

Het antwoord op jou vraag kunnen we het beste uit de moderne geschiedenis halen: Marilyn Monroe en Jean Harlow waren in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw wereldsterren. Vaak speelden zij in hun films de rol van een niet al te snuggere, maar wel erg sexy vrouw die graag mannen behaagt. Veel vrouwen en meisjes gingen zich naar hun idool gedragen, en voila, -in de context genomen; het domme blondje was geboren.

Natuurlijk moet je dit niet allemaal zo zwart-wit zien, maar feit is dat het merendeel van de mannen op vrouwen met een blonde haarkleur valt.

Dit was al zo bij de grieken, zij hadden het liefste blonde vrouwen, welke geen vragen stelden.
Ik denk dat bovenste zin het kortst samengevat antwoord geeft.

Voor het complete verhaal, de ene in Jip en Janneke taal, en de ander iets gedetailleerder, zie de onderstaande bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je er zelf één?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure jaloezie. Iedere vrouw weet dat blondjes in zijn bij de mannen. Daarom roepen ze maar dat zo dom zijn. Nou, sorry hoor, intelligentie heeft niets met haarkleur te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Jawel! Als je slim bent, dan verf je je haar donker.
Domme blondjes komen niet op dat idee...