Waar komt de uitdrukking 'je klem zuipen' vandaan?

Je hoeft niet uit te leggen wat het betekent, ik vraag me af hoe deze uitdrukking is ontstaan.

8 jaar geleden
5.6K
SimonV
8 jaar geleden
Klem betekende ook "kramp in den mond". Je dus een kramp in je mond zuipen, zou ik zeggen. http://www.dbnl.org/tekst/cali003nieu01_01/cali003nieu01_01_0014.php

Antwoorden (2)

Dat is het benoemen van het resultaat van die actie, en feitelijk hetzelfde als wat tegenwoordig comazuipen genoemd wordt: zoveel alcoholische drank tot je nemen dat je bewusteloos raakt en de controle over je lichaam kwijt bent. Klem betekent in dit geval: een toestand van onbeweeglijkheid.
Tetanus werd vroeger in de volksmond klem genoemd, want daarbij treedt algehele lichaamsverstijving op. En in Vlaams België kende men de uitdrukking 'de klem hebben' en daarmee werd bedoeld: uit luiheid niet werken; of ook wel: vaak slaaplustig zijn. Hier is klem dus ook een verwijzing naar het niet actief (kunnen) zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Etymologisch is het niet terug te voeren, het zal in de volkstaal ontstaan zijn en ik vermoed dat het wel eens van de studenten afkomstig zou kunnen zijn.

Jezelf klem zuipen betekent zoveel als 'nergens meer toe in staat zijn' omdat je als het ware in de (alcohol) klem zit. Het ' studenten woordenboek' kent ook uitdrukkingen als
"Ik heb gisteravond een goed klemmetje gelegd" of " Wordt er nog geklemd vanavond?"