Wat we eigenlijk onder dit mud (mut) moeten verstaan, is niet duidelijk. Wellicht beteekent mut eigenlijk turfmolm (Volgens Schothorst, 175Zie ook Taal en Letteren IX, 227-228.
In dat geval moeten we natuurlijk mutvol schrijven.).
Het Nederlands Woordenboek IX, 1276 denkt aan verwantschap met mudde, slik en verklaart zoo dik (of dicht) als mud als zoo dicht ineen als vette modder;

Ook hoort men zeggen zoo vol als een mud, waarbij aan een mud aardappelen wordt gedacht (vgl. N. Taalgids III)

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/vol1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mudvol (Stampvol) Een gestampte mudzak vol. Van de oude inhoudsmaat mud (een korenmaat van 8, 733 liter, volgens andere bronnen 9 liter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mud is een oude maateenheid voor droge waren. Er waren houten vaten met een mud inhoud. Als zo'n vat tot de rand toe gevuld zat, dan was dat dus mudvol.
Amadea