Hoe komen we aan de uitdrukking "Voor spek en bonen"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/uitdrukking-spek-bonen.17128

Het beste antwoord

Voor spek en bonen meedoen (zitten, lopen) betekent zoveel als;
Niet geteld worden, een bijloper zijn, eigenlijk bij enig werk overtollig zijn.
Waarschijnlijk komt het uit een tijd dat oude mensen of kinderen wel mee moesten werken, maar geen loon kregen en wél eten. Zij werkten dus letterlijk mee voor de kost, spek en bonen.

Tegenwoordig wordt er een ietwat andere betekenis aan gegeven omdat geld (loon, salaris) van meer belang is dan alleen voedsel als inkomsten.
Spek en bonen betekent dus eigenlijk 'voor niets, bijzaak,
van geen belang'.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De uitdrukking 'voor spek en bonen meedoen' [niet echt meedoen] kan oorspronkelijk hebben betekend: geen loon verdienen, maar slechts het genadebrood. Maar het is ook mogelijk dat we moeten denken aan 18e-eeuwse spek en bonen. Dat wil zeggen: studentenhaver, rozijnen en amandelen. En aan: voor zoete koek meedoen, voor de aardigheid meedoen.
Amadea