Herkomst: Tijdens de kruistochten maakten de christelijke ridders kennis met de sterke zwaarden aan moslimzijde. Deze sterkte werd gemaakt door toevoeging van koolstof aan het ijzererts tijdens het bewerkingsproces. Dit 'geheim' namen de ridders mee terug naar West-Europa.

Toegevoegd na 1 minuut:
maar volgens de site van onze taal: De herkomst van deze uitdrukking is helaas duister. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij Dat is het geheim van den smid: "misschien verbasterd uit: het geheim van de mis?" Daarmee is dan het deel van de katholieke mis bedoeld waarin brood en wijn veranderen in het lichaam en bloed van Christus (de transsubstantiatie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het eerste deel niet klopt, want zwaarden werden in de vroege middeleeuwen al uit staal gemaakt, verschillende soorten staal met verschillende koolstofgehaltes. In de Viking-tijd kwam er ook het hoogwaardige monostaal. Dat is nog van voor de eerste kruistocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zou best kunnen, het is namelijk van wikipedia en daar kan iedereen wat op zetten, maar op het eerste oog lijkt het een plausibele verklaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het hele internet kan iedereen wat op zetten. Wikipedia is daar niet anders in. Er is wel eens onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de artikelen op Wikipedia in vergelijking met andere encyclopedia en daar kwam uit dat Wikipedia minstens evengoed was als bijvoorbeeld de Encyclopedia Britannica. Niet met elk artikel natuurlijk, maar dat geldt ook voor andere encyclopedia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, en het is dus NIET plausibel, want koolstofstaal werd dus al VOOR de kruistochten geproduceerd in Europa. Dat is gewoon een feit en daarmee kan het antwoord niet waar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je verwachten dat de uitdrukking " het geheim van de smid" in andere contemporaine talen voorkomt. Want het aantal "nederlanders" onder de kruisvaarders was niet zo groot. Komt die uitdrukking in andere talen voor?
Tijdens de kruistochten maakten de christelijke ridders kennis met de sterke zwaarden aan moslimzijde. Deze sterkte werd gerealiseerd door toevoeging van koolstof aan het ijzererts tijdens het bewerkingsproces. Dit 'geheim' namen de ridders mee terug naar West-Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL drie keer hetzelfde antwoord, maar ik was eerst ;)
Amadea
11 jaar geleden
Maar jij zet eerlijk de bron erbij, mic, dus jouw antwoord is het beste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens. http://www.smeedwerkberthojanssen.be/diversen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je amadea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch denk ik niet dat dit antwoord klopt. Zie m'n opmerking bij Mics antwoord.
Smeden hadden geheime recepten voor het vervaardigen van metaal en metalen voorwerpen. B.v. over metaallegeringen, de manier van slijpen en polijsten,dat soort dingen. Die hielden ze voor zichzelf om de concurrentie niet in de kaart te spelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat dat de herkomst is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan ik er ook wel over beginnen dat de smid een mythologische archetype is, een alchemist die aarde en vuur omzet in glanzend metaal, Vesuvius/Hephaistos, Wieland de Smid (Oudnoords: Völundr) de mythische germaanse halfgod-smid, de priester-smeden bij de Yoruba en Dogon, maar ja, dan krijg je zo'n lang antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook een beter en mooier antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als dit klopt, waarom is het dan niet het geheim van de bakker/slager/beeldhouwer? die hadden toch ook allemaal geheimen rondom hun werk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die geheimen lagen minder gevoelig en waren geen kwestie van techniek, van uitvinding.