"Dat dank je de koekoek" luidt de uitdrukking. Met de koekoek wordt hier de duivel bedoeld. Volgens F.A. Stoett (Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden) moeten we deze uitdrukking lezen als: "De duivel moge je erom halen dat dit zo is", oftewel: 'je vertelt onzin', 'ik geloof er helemaal niets van' of 'ik wil er niets mee te maken hebben'.

Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat de oorspronkelijke vorm van de uitdrukking 'Loop naar de koekoek' is. In vroeger tijden nam men het woord duivel niet graag in de mond, maar verwees men naar hem met koekoek, Joost ('Joost mag het weten'), de drommel (om den drommel niet) en ratsmodee (naar de ratsmodee gaan, van het Jiddische nooch der Aschmedaj, 'naar de duivel').

Maar waarom viel de keuze op de koekoek en niet op een ander dier? De koekoek is in de oud-Noorse mythologie een aan de god Thor (ook wel Donar genoemd) gewijde vogel, en kennelijk zagen mensen destijds overeenkomsten tussen deze Noorse god en de duivel. Onder invloed van het christendom werd de 'heidense' koekoek synoniem voor de duivel zelf.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1217. Dat haalje (mochtje, dankje) de koekoek,

d.i. dat wil ik waarachtig wel gelooven, dat zal wel waar zijn!; eig. zeker! als het niet waar is, dan moge de koekoek (= de duivel) je halen. De koekoek is oorspronkelijk de aan Donar gewijde vogel, later onder invloed van het Christendom aan den duivel gewijd of de duivel zelf. Reeds in de 17de eeuw was koekoek de naam voor den duivel.

ps de betekenis an sich betekent niet altijd dat iemand altijd onzin vertelt, maar dat terzijde.