Kraai is een spotnaam voor voor personen wier (meestal donkere) kleding in kleur enigszins overeenkomt met de veren van zo'n vogel. Bijvoorbeeld aansprekers, predikanten, R.-K. geestelijken.
Aansprekers, ook wel doodbidders geheten, werden aanvankelijk alleen ingehuurd om familie en bekenden over een sterfgeval te informeren en uit te nodigen voor de begrafenis. Gaandeweg namen zij steeds meer taken op zich, zoals het regelen van de begrafenis, en het verhuren of verkopen van kledingstukken en andere benodigdheden.

Toegevoegd na 6 minuten:
En mars wordt gebruikt in de betekenis van 'verplaatsing'. De mars blazen betekent: bekendmaken dat er een aftocht is, dat iemand weggaat. In dit geval dus voorgoed.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over kraai staat niets in jouw link. Heb je zelf de associatie doodbidders/kraaien bedacht?

Andere antwoorden (1)

De kraaienmars blazen wil zeggen: de aftocht blazen naar het land van de dood.

De Grieken zeiden als ze iemand de dood toewensten: 'loop naar de raven', of 'laten de raven je lijk verteren'. Raven/kraaien worden geassocieerd met de dood.

http://members.home.nl/rjvandoorn/kr0501.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adriana
12 jaar geleden
Dit grieks gebruik is leuk om te weten , en daarom stel ik zulke vragen , mijn dank.