Dat het dan vol van de sigarettenrook is. Sigarettenrook heeft een blauwe kleur, dat kan je goed zien in het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dit zocht ik ! maar dan vraag ik me weer af, is de rook van het koken dan ook blauw want daarin wordt het ook gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien blauw van de waas, dat wordt volgens mij minder gebruikt, bijvoorbeeld als het zo erg is dat de ramen beslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar rook van het koken, als water gekookt wordt, dan krijg je stoom en dat is wit. Het ligt eraan watvoor stof er verbrand wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met koken wordt deze zin vaak gebruikt als er iets aangebrand is.

Andere antwoorden (5)

dat word vaak benoemd als er wiet gerookt word, dan saat de kamer blauw, zo in die regel heb ik het gehoord, ik rook zelf niet maar ik hoor die term ook vaker in liedjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar het wordt ook gezegd als er flink gekookt is maar ik snap het verband met de kleur blauw niet :P
Blauw van de rook. Kan om sigarettenrook gaan, maar bv ook als er iets aanbrandt bij het koken, waarbij rook ontstaat kan het huis daarvan blauw staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen roken in een huis en je hebt niet iets open staan dan staat de kamer waarin gerookt wordt blauw van de rook. Als je dan van buiten komt en zo een kamer in loopt lijkt het wel mist. daar komt de uitdrukking het hele huis staat blauw van dan.
12 jaar geleden
Bij verbranding ontstaat rook die vaak een blauwe walm veroorzaakt. Blauw dus....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om rook, van welke bron dan ook, (brand, roken, aanbranden, walm van olie of kaarsen, en zelfs toneelrook). Rook verstrooid licht en dan vooral de kortere golflengtes. Het verstrooide licht met de kortere golflengtes neigt daardoor naar de zijkanten waardoor de langere golflengtes overblijven voor het licht dat rechtdoor gaat. Langere golflengtes zijn roder, kortere golflengtes zijn blauwer. Omdat de rook meestal van de zijkant wordt bekeken (alle richtingen behalve recht naar het licht kijkend) oogt die dus vaak blauw.

Om dezelfde reden zijn mistlampen aan de voorkant van auto's gele lampen; die doen het beter dan de witte omdat die erg veel strooilicht geven wat de bestuurder alleen maar verblindt. Rode lampen aan de achterkant zijn sowieso heel goed zichtbaar en verblinden, als je niet oplet, de achterliggers op grote afstand vanwege hun grote doordringende vermogen.