Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking bloedverziekend heet vandaan?

En dan met name het bloedverziekende gedeelte. Wordt van hitte je bloed ziek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, ik denk niet je bloed op zich ziek wordt van hitte. Ik weet niet waar de uitdrukking vandaan komt (dus niet echt een antwoord op je vraag, sorry...), maar ik heb eens gekeken op internet en het is weldegelijk een uitspraak die vaker voorkomt, lees bv het stukje op deze link: http://www.manindezorg.nl/index.php/tag/bij/

Maar ook anderen gebruiken de uitdrukkig,
Zie: http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=0h&oq=b&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLL_nlNL317NL317&q=bloedverziekend

(zelfs je eigen vraag staat erbij ;-)!
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je bloed ziek is, bijv bij een aidspatient, dan ben je er ernstig of verschrikkelijk aan toe.
Bloedverziekend, meestal gevolgd door warm/heet, betekent dan ook verschrikkelijk. Waarschijnlijk een overtreffende trap hiervan......Het is dus héél erg!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iemand het ooit heeft gezecht en dat de rest het heeft overgenomen. net iets als straat/jongeren taal
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ken ik de uitdrukking niet, maar bij heel hoge koorts (boven de 42 graden) gaan de eiwitten in je bloed stollen. Je bloed wordt dus wel degelijk "ziek van hitte".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bargoens, streektaal of straattaal. Ik heb het nooit gehoord, maar dat zegt niet alles.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien ook typisch zaans. Hoor het net nog uit de mond van wolter kroes rollen. (Wordt net ook door een import zaankanter bevestigd) Heeft denk ik te maken met “verzengende hitte”. Ik geloof dat bloedverzengend wel een bestaande uitdrukking is..
Kwam het ook tegen in een zaans verhaaltje
Plaatje komt uit de Van Dale
(Lees meer...)
Toegevoegd op 01 juni 2020 21:20: tekst
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Volgens mij is het een contaminatie. Bloedheet en verzengende hitte onjuist met elkaar vermengd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding