De uitdrukking: een rib uit mijn lijf betekent: dat is heel erg duur. Nu is volgens de bijbel Eva geschapen uit een rib van Adam. Zie uitleg..

Is het toeval of heeft de uitdrukking hier ook wat mee te maken? (Zo ja, dat slaat dan nergens op, want wie zegt dat vrouwen altijd azen op de portemonnee van hun man?!:-p)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Kristal
12 jaar geleden
Ha die Annepanne :-))

Het beste antwoord

Misschien slaat het er wel op, maar op een andere manier dan jij aangeeft in je toelichting.

Hier de uitleg van het Genootschap Onze Taal:

"Deze uitdrukking gaat terug op het scheppingsverhaal uit de Bijbel. In Genesis 2:21-22 staat:

Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees.
Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens.

Eva was dus letterlijk een rib uit het lijf van Adam. Waarschijnlijk werd later het wegnemen van een rib – dat zeer pijnlijk zal zijn als het gedaan wordt terwijl je bij bewustzijn bent – vergeleken met de 'pijn' die je voelt als je door één uitgave een enorme som kwijt bent."

Als je het hele stukje wilt lezen, klik dan op
onderstaande link (tevens bron van bovenstaande citaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een mooie uitleg, ik ga die link eens bekijken, interessant! Ik kan me wel voorstellen dat het zeer pijnlijk is om zoveel geld kwijt te raken trouwens. Ik spreek uit ervaring :-p (lig nog dubbel van het antwoord van Mosibfu). Dank je wel Wijsgeer Mesher!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) haha Wijsgeer ben ik nog niet hoor, maar ik studeer er hard voor. O.a. door al jouw vragen te beantwoorden; dat is een goede oefening om ooit echt wijsgeer te worden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu voel ik me nog dommer door je laatste zin :-p Maar aan de andere kant: ik stel me wel open voor de mythes van de wereld en blijf me verwonderen over dingen en hun afkomst en oorsprong. Misschien maakt dat van mij ook een beetje een wijsgeer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met onze wandelende encyclopedie Mesher, komen we er op GV áltijd uit :-)

Andere antwoorden (3)

het is geen toeval, ik ben eens mn portomonee kwijt geweest, kreeg hem savonds terug inclusief hunkemoller en christine le duc klantenkaarten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHA ik lig hier DUBBEL!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hopelijk heb je daarna een heel spannend avondje gehad ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kathlyn: lol :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL ;-)
Kristal
12 jaar geleden
:-)))
Die rib uit het lijf van Adam was voor hem van heel grote waarde toen ze eenmaal Eva was.
Een rib uit je lijf is dus iets wat voor jou van groot belang, waarde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk omdat vrouwen veel geld kosten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannen kosten anders net zoveel hoor, soms zelfs nog meer! :-p