Wat is de oorsprong van het woord 'stereolet'?

Was weer zo een kwisvraag bij 'Ik Hou Van Holland', een herhaling van vorig jaar, maar goed.
Een stereolet blijkt dus een soepstengel te zijn.
Waar komt dit woord vandaan?
(Google gaat je niet helpen...)

Picture for question
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Een stereolet is een soepstengel. Dit woord is afgeleid van het Griekse woord stereos, dat vast, stevig betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is wel grappig ; het hele woord stereolet vind je uitsluitend in puzzelwoordenboeken, en verder wordt het helemaal nergens, maar dan ook nergens gebruikt, ook niet in een recept ofzo. Ook niet in andere talen. Het lijkt dus een beetje kunstmatig woord te zijn dat nooit is ingeburgerd in de spreektaal (terecht, wat is er mis met soepstengel ?) en de oorsprong is dan ook buitengewoon vaag.

Ik kan me voorstellen dat het ergens taalkundig verwant zou kunnen zijn met biscuit, omdat ook stereo duidt op tweemaal hetzelfde, en soepstengels worden uiteindelijk / weden oorspronkelijk gemaakt van reeds gebakken brood dat nogmaals (tweede keer) gebakken werd. Het let zou dan gewoon een betekenisloze uitgang kunnen zijn of slaan op de vorm, de procedure of het materiaal ; ook losstaand is let niet eenvoudig etymologisch te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een bevriende buitenlandse kok, wordt het woord stereolet wel eens gebruikt in Frankrijk voor soepstengels of een daarop gelijkend biscuit-achtige product met een bepaald bakproces.