Dit betekent jezelf in veiligheid brengen. Veeg of vege is een oud-Nederlands woord dat al zo oud is dat we het verder in het gewone taalgebruik niet meer gebruiken. De betekenis van het woord valt zelfs niet meer in de online van Dale te vinden. Als ik me niet vergis betekende het oorspronkelijk "sterfelijk". Een veeg teken zou dus betekenen een teken dat ons herinnert aan onze eigen sterfelijkheid, geen prettig vooruitzicht. En het vege lijf redden is dus je best doen te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Veeg komt in het dagelijks taalgebruik niet meer voor, behalve in de vaste verbindingen een veeg teken en het vege lijf redden (eigenlijk: 'het in doodsgevaar verkerend lichaam redden';
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Van Dale:

veeg bn, bw; veger, -st onheilspellend, hachelijk: een ~ teken || het vege lijf redden maar net aan de dood ontsnappen