Hoe komt die plotselinge verandering in mijn stem?

Hey, Ik ben 16 jaar en heb een plotselinge verandering in mijn stem. Vroeger was mijn stem "gewoon" en op ongeveer mijn 12/13 werd die veel lager door de pubertijd. Sindsdien is mijn stem niet bepaald geschikt meer voor zingen (hij klinkt gewoon laag en vals).

Vandaag moesten we voor theater een stukje zingen en ik merkte dat mijn stem plotseling beter klonk, ik ben nog steeds geen geweldige zanger maar het klinkt niet meer vals en ik kan een stukje hoger zingen.

Heeft iemand misschien een idee waarom mijn (zang) stem zo plotseling is veranderd?

2 jaar geleden
1.7K
Amadea
2 jaar geleden
Misschien hadden jullie eerst inzingoefeningen gedaan?

Antwoorden (1)

Hallo Smiles,
Het is niet iets om je ongerust over te zijn, het is normaal bij jongens en betekent dat je volwassen wordt. Het ligt aan de testeron en men noemt het "de baard in de keel". Google daar maar eens op, kijk vooral op de medische sites voor de juiste info.
Groetjes,
BoThe
Ik vond een zeer duidelijke uitleg voor je op : Jouwggd.nl / lichaam jongen.
Toegevoegd op 30 november 2021 20:51: tekst
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
smiles
2 jaar geleden
Ow sorry ik ben vergeten te vertellen dat ik een meisje ben, haha