Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

De bekendste schrijvers van oud Grieks toneel waren Euripides, Sophocles en Aeschylus.
Bij hen ben ik gaan zoeken.
Euripides heeft verschillende werken met goden in. Maar kennelijk nooit een rol voor Zeus. Hij had wel een werk over Herakles. Aangezien dat de zoon is van Zeus zou hij erin wel vernoemd kunnen worden. Natuurlijk kunnen er ook werken van hem verdwenen zijn doorheen de jaren en waren er wel met een grote rol voor de oppergod.
Sophocles had meer dan 120 werken, maar niets is ervan bewaard gebleven.
Aeschylus had ongeveer 90 werken maar slechts 7 zijn ervan bewaard.
In het werk Prometheus geboeid heeft Zeus wel een rol.

Moderner werk kunnen we ook vinden.
Online vond ik onderstaande info. Een recenter werk waar Zeus een rol in heeft.

Minder professioneel kan ook.
Denk maar aan opdrachten voor scholen... maar die vind je niet zo makkelijk op het net en ik denk ook niet dat je daar naar zoekt.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Ja in het stuk 'vogels' van Aristophanes:
"Vogels (Ορνιθες) – Uitgevoerd in 414 v.Chr.
Twee Atheense heertjes ontvluchten teleurgesteld hun corrupte en onbestuurbare stad en belanden in het Vogelrijk, waar zij, met de hulp van de vogels (het koor), een nieuwe droomstad bouwen. Tijdens de bouwwerkzaamheden komen allerlei obscure personages met minder goede bedoelingen "lobbyen" om hun belangen in de nieuwe stad veilig te stellen. De vogels verzinnen een plan dat hun de heerschappij over mensen én goden moet verlenen. Zij blokkeren de weg tussen hemel en aarde en de goden vergaan van de honger, want de rook van de offergaven dringt niet meer tot de hemel door. De vogels zijn pas bereid tot toegeven als Zeus zijn scepter (een allegorie) afstaat."
(Lees meer...)
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding