Waarom is de bovenkant van de pagina's gekleurd? (zie foto)

Het is al een wat ouder boek en je ziet het vaker bij oudere boeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat heet kleur op snee en is alleen ter verfraaiing van het boek. Het werd vroger (en tegenwoordig heel soms) ook wel met goud gedaan. Dat heet goud op snee. goud werd als bladgoud aangebracht en kleur gewoon door te schilderen met ecoline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het staat wat mooier en verder heeft het geen functie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien dat men vroeger dit soort boeken wat lager zette, zodat je er bovenop keek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan komen omdat er bijna altijd wel wat stof op ligt als zon boek lang niet gebruikt word,
De bovenkant komt ook vaker licht op, dus dat verkleurt gewoon door het licht.
De voorkant van het boek waar het opengaat zeg maar staat meestal aan de achterkant van de kast zodat daar geen licht of stof bij komt
13 jaar geleden
Dat lijkt het alsof er veel stof op zit. Oogt het nog ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeken kunnen goud of kleur op snee hebben. Dat is alleen voor het mooi.