Hoe kan je er achter komen wat een hoofdpersonage is in een boek en mogen het er meerdere zijn?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Door het boek te lezen? Kun je iets zeggen over de achtergrond van deze vraag? Gaat het om een boek dat je nu leest?

Antwoorden (2)

Het hoofdpersonage is heel vaak de "ik" figuur maar dat hoeft niet.
Als het roman over dieren gaat kan het ook een dier zijn.
Als de schrijver interessant wil doen, dan zou hij in elk hoofdstuk een van zijn personages in het boek, het hoofdpersonage laten zijn.
Maar dat komt niet vaak voor. Het kan wel.
Deze uitzondering komt ook heel incidenteel in films voor.

Een getalenteerde schrijver zal in de eerste alinea van zijn boek duidelijk maken wie de hoofdpersoon is, en in welke omgeving, en tijdsperiode zijn verhaal speelt.

Bijvoorbeeld de roman "Bezorgde ouders" van Gerard Reve begint als volgt...
In de advent van het jaar197*, drie dagen Voor Kerstmis, verliet de dichter Hugo Treger in de late namiddag zijn woning aan de -laan in de grote stad A., om te voet in een naburige winkelstraat boodschappen te gaan doen.

De lezer weet wie de hoofdpersoon is, in welk jaar ongeveer dat het verhaal speelt en in welke periode van het jaar, namelijk rond Kerstmis, wat het beroep van de hoofdpersoon is, in welke stad hij woont, en in welke straat.
Dit allemaal perst Reve samen in een enkele vloeiende alinea.
Dat is vakwerk.
2 jaar geleden
Het hoofdpersonage is de belangrijkste persoon in het boek, het is de persoon waar het verhaal om draait. Het hoofdpersonage maakt in het verhaal een ontwikkeling door, met hem of haar gebeurt iets. Als je de achterkant leest kun je vaak al achterhalen wie het hoofdpersonage is.
Soms kunnen er inderdaad meerdere hoofdpersonen zijn, maar dat gebeurt niet vaak, meerdere verhaallijnen betekent niet per se dat al die personages hoofdpersonages zijn. Als van al deze personages maar 1 een ontwikkeling doormaakt en de aanvullende verhaallijnen in dienst staan van 1 personage, is alleen dat personage hoofdpersoon.