Waarom heet het boek blokken van F. Bordwijk blokken?

Dus geef een titelverklaring.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV voor al uw huiswerkvragen........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, interesse.
Amadea
13 jaar geleden
Geef een titelverklaring: dat is wat jij zelf als opdracht hebt gekregen. Het is dus ook de bedoeling dat je dat zelf uitzoekt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tss, tss, je eerste vraag op GV en meteen al liegen,als dat maar goed met je af loopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens naar de bibliotheek, daar zijn mooie boekjes met uittreksels te krijgen. Dan alleen de titelverklaring even zo herschrijven dat je leraar niet doorheeft dat je er zelf niet over hebt nagedacht.

Antwoorden (3)

Het gaat over het vermijden van ronde vormen ind e samenleving die een verband kunnen leggen met menselijkheid. Een nivo dieper kan je het zien als een cubisch verdeelde maatschappij die als een blokkendoos bovenop elkaar gestapeld is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 'blokken' uit de titel verwijzen naar de rationele rechtlijnigheid die de Staat in de architectuur en in de samenleving als geheel doorvoert. Elke ronde vorm (die doet denken aan de menselijke, irrationele vorm) wordt uitgebannen. De Staat zelf is in feite de hoofdpersoon: op een aantal rebellen na, die prompt geëxecuteerd worden, komt in het verhaal geen enkel individu voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is precies andersom dan Jelle zegt. Bordewijk pleitte voor meer organische vormen. In de natuur kom je geen vierkanten en kubussen tegen.
(Blokken, Bint en knorrende beesten)