Hoe verwijs je volgens APA naar een audiovisuele bron in de tekst?

Hoe het in de bronnenlijst weergegeven moet worden, lijkt me te lang voor een verwijzing in de tekst. Hoe kan ik mijn audiovisuele bron vermelden in de tekst zelf?

4.3K
LeonardN
3 jaar geleden
Je hebt dit gelezen?
https://www.scriptium.nl/literatuurlijst-verwijzen-naar-audiovisuele-bronnen/
Wat is je bron?
Hoe zou je er naar verwijzen?

Antwoorden (2)

In de video van ... is te zien dat ...
Of in de film van ... is te zien dat ...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min
Ben je bekend met APA-richtlijnen?
Verwijzen naar een serie- of tv-uitzending

Een verwijzing naar een aflevering uit een tv-serie of een bepaalde uitzending van een doorlopend programma is ingewikkelder dan een verwijzing naar een film of video. De literatuurlijst dient te vermelden op welke dag het programma is uitgezonden, wat het afleveringsnummer is, hoe het programma en de uitzending die jij gezien hebt heten en wie de producent was. Een verwijzing komt er dan als volgt uit te zien:

Auteursnaam, voorletter(s). (Functie). (jaartal, dag maand). Aflevering nummer. Titel van aflevering. In voorletter(s), producentnaam

(Producent), naam van programma [materiaalsoort]. Plaats: uitgeverij.

Van Rooijen, D. (Regisseur). (2010, 12 september). Aflevering 1. In het begin. In A. de Levita & Nijenhuis (Producenten), Penoza [tv-uitzending].

Amsterdam: NL Film.

Mocht je de aflevering op dvd hebben gezien, dan dient [dvd] te worden vermeld bij de materiaalsoort en wordt de aanduiding van dag en maand achterwege gelaten. Het is tevens mogelijk om te verwijzen naar een fragment in een tv-programma of film. Denk bijvoorbeeld aan een interview in een talkshowprogramma. Zowel het programma als het afzonderlijke fragment moet genoemd worden in de verwijzing:

Monbiot, G. (Zoöloog). (2018, 15 april). Compassie als oplossing volgens George Monbiot. In van Nieuwenhuizen & M. Schutgens (Producenten),

VPRO Tegenlicht [tv-uitzending]. Hilversum: VPRO.

Verwijzen naar een video op YouTube

YouTube is een internetbron en dus dient de datum van raadpleging en de link naar de video in de literatuurlijst vermeld te worden. Dit geldt overigens ook voor audiovisueel materiaal dat uit andere internetbronnen gewonnen wordt. Denk hierbij aan databanken als School TV Beeldbank of documentairenet.nl. Een correcte verwijzing naar een video op YouTube of een andere online audiovisuele databank ziet er als volgt uit:

Naam van plaatser van de video. (jaar, dag maand van plaatsing). Titel van de video [videobestand]. Geraadpleegd op dag maand jaar,

van URL

RTL Late Night. (2018, 13 april). Brigitte Kaandorp zingt lied voor Humberto – RLT LATE NIGHT [videobestand]. Geraadpleegd op

16 april 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=L_Fdj1KWVGU

Net als bij verwijzingen naar tekstuele internetbronnen is het aan te bevelen om de....
3 jaar geleden
Speedylovertje
3 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord!