Wat is Tom Bombadil van LOTR voor een wezen?

ik dacht eerst een mens maar in LOTR zegt elrond (in het boek) dat Tom Bombadil als laatste door Sauron gevangen zou worden genomen toen dacht ik aan een soort maiar maar dat leek mij onwaarschijnlijk weet iemand het?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.4K
kierkegaard47
5 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tom_Bombadil

Het beste antwoord

Tom Bombadil was al bedacht vóórdat "In de ban van de ring" bestond. Het is namelijk de naam van een houten pop met scharnierende ledematen (in het Engels een 'Dutch doll' geheten) in het bezit van een of meer van Tolkiens kinderen. De pop ging precies zo gekleed als de auteur later in het boek beschreef. Net als bij ander speelgoed in zijn huis schreef Tolkien verhalen met Tom Bombadil erin, en in 1931 ontstond een gedicht over de pop. Vervolgens gingen Tom Bombadil, Goudbezie, de Oude Wilgenman en de Grafgeest een rol spelen in "In de ban van de ring". Het personage Tom Bombadil werd daarin verbreed en getransformeerd.

Wat voor wezen Bombadil nou precies is heeft Tolkien echter nooit duidelijk gemaakt. Hij is groter dan de hobbits, kleiner dan een man, maar wel een mensachtige. Zeker is dat hij uniek was.
Amadea