De Efteling Gouden Boekjes is een reeks van vijfentwintig Gouden Boekjes die elk een sprookje bevatten. De eerste twaalf werden tegelijk uitgegeven in de herfst van 2014 in een samenwerking tussen uitgever Rubinstein, de Efteling en het Algemeen Dagblad. Het dertiende deel verscheen los in oktober 2015 en een bundel van de eerste twaalf in één boek in december 2015. Vervolgens werden nog weer twaalf nieuwe boekjes uitgegeven in november 2016.

(...)

De boekjes
(...)

Als auteur van de tekst staat steeds slechts Efteling vermeld, maar de tekst is op wat kleine aanpassingen en inkortingen na, ontleend aan het Sprookjesboek van de Efteling van Gerrie van Dongen en Ad Grooten. Voor ‘Joris en de Draak’ geldt dat ook een tekst van Van Dongen en Grooten is gebruikt, maar die was nog niet eerder in boekvorm verschenen. In de tweede serie is vermeld dat kinderboekenschrijver Peter Smit verantwoordelijk was voor deze tekstbewerking.

De eerste serie

Bij elk boekje is wel de illustrator genoemd. Dit is viermaal Job van Gelder; tweemaal Harmen van Straaten en Lea Vervoort. Maar ook vier Efteling-ontwerpers namen elk een boekje voor hun rekening: Jeroen Verheij, Sander de Bruijn, Alessio Castellani en Jasper Douenburg. Het laatste boekje werd geïllustreerd door Martijn van der Linden.

(...)

De tweede serie

De tweede serie boekjes verscheen in november 2016, aangeduid als ‘vergeten sprookjes’. De boekjes zijn opnieuw genummerd vanaf 1. Alle sprookjes zijn wederom bewerkingen van de teksten in het Sprookjesboek van de Efteling, met uitzondering van De Gelaarsde Kat, waarvan het bronverhaal opgenomen is in Meer Sprookjes van de Efteling.

Ditmaal is er uitsluitend met externe illustratoren gewerkt en zijn er geen bijdragen meer van Efteling-ontwerpers. Van de tekenaars van de vorige serie komen alleen Job van Gelder en Lea Vervoort nog een keer terug; de overige boekjes zijn door nieuwe illustratoren getekend.
Antoni