Mag een sage verfilmd worden?

Een sage is een verhaal van het volk. Mijn vraag is of deze zomaar verfilmd mag worden.

Het lijkt mij dat iemand wel een copyright claim zou doen als er een commerciële film van een sage gemaakt wordt.

Als een volksverhaal opgeschreven wordt (bijvoorbeeld door de gebroeders Grimm of iets recenters), is het dan mogelijk om een verfilming te maken zonder copyright claims aan je broek te krijgen?

Het verhaal is van het volk, niet van diegene die het uiteindelijk opschrijft toch?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Sommige mensen vinden dat de volksverhalen en sages behoren tot het publieke domein, ze kunnen dan dus niet worden geclaimd door een bepaalde instantie en hebben dus geen copyright.

In principe is de verhaallijn dus publiek domein en mag vrij verfilmd worden door degene die dat belieft. Maar, eerdere publicaties van het verhaal kunnen bepaalde namen of woorden hebben gebruikt. Deze publicaties kunnen op zich wel 'copyrighted' zijn. Gebruik van bepaalde constructies/namen is dus een overtreding, oftewel plagiaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank!