Wat was het nieuwe wereldbeeld van het begin van de 20e eeuw?

Er wordt veel gezegd dat het wereldbeeld van schrijvers in het begin van de 20e eeuw veranderde, waardoor ze op zoek gingen naar nieuwe vormen om hun literatuur in te schrijven. (expressionisme, dadaisme, surrealisme..) Maar wat dat nieuwe wereldbeeld nou precies inhoudt wordt niet echt duidelijk weergegeven. Weet iemand wat dit nieuwe bewustzijn./nieuwe wereldbeeld precies inhoudt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Kort werd het wereldbeeld verandert doordat men de traditie niet meer als inspiratiebron wilde gebruiken:

"Dankzij de groeiende welvaart en technische vooruitgang keek men met optimisme naar de toekomst. Kunstenaars werden autonomer: zij lieten zich niet meer leiden door een opdrachtgever (voorheen de rijke bourgeoisie), maar bepaalden nu zelf inhoud en vormgeving van hun kunst. Ze stonden kritisch ten opzichte van de maatschappij, en protesteerden fel tegen de gevestigde orde. Men zocht voortdurend naar nieuwe vormen, wat leidde tot een veelheid aan (meestal) abstracte kunststijlen in de eerste helft van de twintigste eeuw. Al deze stromingen zochten naar een nieuwe (moderne), maar ook universele beeldtaal.

De wetenschappelijke en technische ontwikkelingen hadden veel invloed op de ontwikkeling van de toegepaste kunst en architectuur. Er kwamen radio's, telefoons, auto’s, treinen en stoomschepen. Met fotografie en film legde men bewegingen vast en inspireerde kunstenaars. Naast gewapend beton, gietijzer en staal kwamen er kunststoffen als bakeliet. De vormgeving kon daarmee steeds moderner worden. Architecten bouwden steeds hoger, door skeletbouw werden ook grote raampartijen mogelijk. Zij creëerden een menswaardiger woonomgeving voor arbeiders."
http://kunst-modernisme.blogspot.nl/

Veel modernisten waren van mening dat de verwerping van de traditie mogelijkheden zou opleveren om nieuwe manieren voor het maken van kunst te ontdekken.

Het modernisme is een verzamelnaam voor vernieuwende stromingen in de kunsten en de westerse maatschappij vanaf het eind van de 19e eeuw tot en met de eerste helft van de 20e eeuw. De term wordt gebruikt voor een culturele beweging die vooral na de Eerste Wereldoorlog in verzet komt tegen de traditionele opvattingen en vormen van kunst, architectuur, literatuur, geloof, sociale organisatie en het dagelijks leven.