Hoe beschrijf je de sfeer van een boek?

Als voorbeeld heb ik gelezen dat voor het boek Jip en Janneke de sfeer: ouderwets of gezellig is. Ik ben momenteel het boek Jehanne aan het lezen, maar ik kan de sfeer hiervan maar niet bepalen. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
18.5K
Antoni
8 jaar geleden
Dat is dan toch een onbestemde sfeer?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
?
Antoni
8 jaar geleden
Sorry, ik maakte een woordgrapje, maar dat is blijkbaar onduidelijk. Geen probleem! Een korte uitleg: Zo lang je nog niet hebt kunnen bepalen wat de sfeer van het boek is, is die onbepaald. Een ander woord voor "onbepaald" is "onbestemd". Dat is dus voorlopig het juiste antwoord! "Onbestemd" heeft echter ook een tweede betekenis, namelijk "mysterieus" of "geheimzinnig". Het is dus mogelijk dat "onbestemd" het definitieve antwoord is, als je uiteindelijk als antwoord vindt (-ik weet het niet-) dat de sfeer van het boek mysterieus of geheimzinnig is. Daarom schreef ik: "Dat is toch een onbestemde sfeer?"!
Dat antwoord is immers altijd goed, in ieder geval zo lang je nog niet hebt bepaald wat de sfeer is!
Antoni
8 jaar geleden
Misschien kan je -en nu ben ik wat serieuzer- in recensies van het boek vinden welke sfeer het boek heeft. Google eens met de titel en de schrijver van het boek en met het woord "recensie" of "boekbespreking". Misschien vind je dan een antwoord.

Het beste antwoord

Ik ken het boek niet maar toch een antwoord op je vraag:
Stel je voor dat je Jehanne bent, hoe zou jij het ervaren.
Een sfeer kan goed zijn: gezellig, huiselijk, vriendschappelijk, warm. dus iets waar je je fijn bij voelt.
Hij kan ook slecht zijn: achterdochtig, gevaarlijk , hij geeft je het gevoel dat er ruzie komt, of dat mensen je kwaad willen doen.
Een sfeer in een boek kan ook veranderen, in het begin allemaal gezellig en fijn, maar dan komt er een ramp en de sfeer wordt harder, mensen gaan eerst aan zichzelf denken,
Hoop dat ik je een beetje geholpen heb