Wat maakt een boek tot literatuur?

Ik had het vanmiddag met een vriendin over boeken en we vroegen ons opeens af wat een boek tot literatuur maakt. Waarom wordt het ene boek gepromoveerd tot literatuur en het andere boek niet? Wat moet een schrijver toevoegen aan zijn verhaal om in aanmerking te komen voor plaatsing op "Literatuurlijsten"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
103.4K

Het beste antwoord

Het verschil tussen literatuur en lectuur is niet een kwestie van iets toevoegen, maar het produceren van iets origineels met voldoende kwaliteit. Het is eigenlijk hetzelfde verschil als tussen het maken van echte kunst en het schilderen van een schilderij te maken.

Literatuur is origineel en heeft diepgang. Het is meer dan het schrijven van een verhaal. Het voegt daadwerkelijk iets toe aan de bestaande literatuur.

De verschillen tussen lectuur en literatuur zijn:
- schrijvers van lectuur willen geen kunst maken, ze zijn niet artistiek gericht, en zijn alleen voor de ontspanning
- schrijvers van literatuur willen kunst maken en passen zich nauwelijks aan aan de smaak van de schrijver of aan de mode. Ze willen meer bieden dan ontspanning bijv. je aan het denken zetten.
Het 2e verschil heeft met de erkenning te maken die een tekst krijgt van de literaire recensenten (professionele lezers) zij hebben lezen en het beoordelen ervan tot hun beroep gemaakt. Zij bepalen het verschil tussen lectuur en literatuur.
In de 3e plaats: bij uitgeverijen wordt het verschil tussen literatuur en lectuur d.M.V een schifting gemaakt.7
In de 4e plaats heeft het verschil van lectuur en literatuur te maken met de kwaliteit van de tekst. Literatuur heeft inhoudelijk meer diepgang, is in een betere stijl geschreven, heeft een goede bouw, geen voorspelbare personages en geen vaste rolpatronen.
Lectuur is altijd hetzelfde geschreven volgens dezelfde opzet, de lezer weet wat hij kan verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal eens +1

Andere antwoorden (7)

De term "literatuur" wordt in pregnantere zin het vaakst tegenover lectuur gesteld. In die betekenis zou literatuur de "hoge, elitaire" vorm en lectuur de "lage, plebejische" vorm van teksten aanduiden. Daar waar literaire auteurs vaak een boodschap op artistieke wijze willen overbrengen, zijn schrijvers van lectuur gericht op het schrijven van teksten die vooral ter ontspanning gelezen worden.

Mensen zoals, literatuurwetenschappers, recensenten, critici, schrijvers, opiniemakers, uitgevers, journalisten, mediafiguren, studenten, samenstellers van schoolboeken, leden van literaire jury's, enzovoort bepalen of een boek literatuur is of niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus puur of het in de smaak valt bij bovenstaande mensen. Dat kan iedere keer variëren.

Ik heb wel eens boeken gelezen die tot literatuur werden bestempeld, maar in mijn ogen totaal geen kwaliteit hadden te bieden. In dat wereldje zal het ook wel vriendjespolitiek zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet denk ik een vernieuwend aspect in zitten. De gewone doktersromannetjes zijn geen literatuur. Alles wat een beetje afwijkt van wat gangbaar is, komt dus in principe in aanmerking. Verder zit er wel een element van exclusiviteit in, het is liever niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar waar... Dat lijkt me ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse definitie van het woord literatuur is er een waarin het poldermodel centraal staat. Als je kijkt naar de definities in Engelstalige woordenboeken dan zie je dat veel meer het creatieve aspect wordt benadrukt: lit·er·a·ture (lĭt'ər-ə-chŏŏr', -chər)
n.
The body of written works of a language, period, or culture. Imaginative or creative writing, especially of recognized artistic value: "Literature must be an analysis of experience and a synthesis of the findings into a unity" (Rebecca West). 1. The art or occupation of a literary writer. 2. The body of written work produced by scholars or researchers in a given field: medical literature. 3. Printed material: collected all the available literature on the subject. 4. Music All the compositions of a certain kind or for a specific instrument or ensemble: the symphonic literature. [Middle English, book learning, from Old French litterature, from Latin litterātūra, from litterātus, lettered; see literate.]
The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition
Copyright © 2009 by Houghton Mifflin Company.
Published by Houghton Mifflin Company. All rights reserved.
voor mijn gevoel valt een boek onder literatuur als het over 40, 80 jaar enz. nog gelezen en gewaardeerd wordt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je moet 40 jaar wachten om te weten of je een literair werk geschreven hebt?
Rieneke1
14 jaar geleden
nou ja, 30 jaar mag ook ;p
sommige boeken zijn een kortdurende hype.
De lezer doet dat en niet eengroepje personen,dat denkt wel even voor anderen uit te kunnen maken of een bepaald boek wel of niet literatuur is. Als de gemiddelde lezer een boek in pakweg 3 jaar 4 of 5 maal leest en herleest,zal het voor die lezer literatuur zijn. Mijn voorbeeld hier in is: De avonden van van het Reve. Kan best literatuur zijn maar bepaald niet voor mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schrijftalent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt ook aan het taalgebruik
originaliteit van het verhaal
en nog wat van zulk soort dingetjes
heb het vorig jaar op school gehad,
maar zou het op moeten zoeken
en het ligt op school
maar van die dingen weet ik het iig zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goeie vraag, heel moeilijk om te beantwoorden. Ik heb Literatuurwetenschappen gestudeerd en nog steeds geen duidelijk beeld van wat literatuur precies is.

Volgens van Dale: het geheel van de schriftelijke overlevering van een volk of een tijd => bellettrie, de schone letteren, letteren, letterkunde.

In die zin valt vrijwel alles dan onder literatuur. Dus je kan bijna de vraag stellen; wanneer is literatuur literatuur?

Dezelfde vraag: wanneer is kunst kunst?

Mijn antwoord: Literatuur is een heel wisselend begrip (door de eeuwen heen is de definitie veranderd), maar heeft vooral te maken met je eigen ervaring en de mate waarin het iets met je doet.

Gewoon lekker lezen!