Waarom kwam het magisch realisme wel voor in Vlaanderen in de literatuur maar niet in Nederland?

Ik moet voor school deze vraag beantwoorden, en heb al internet afgezocht, maar dat had weinig resultaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ben je zeker via wikipedia ( link ) staan er toch al 2 Nederlandse namen. nl
Simon Vestdijk
Ferdinant Bordewijk
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Ferdinand is de juiste voornaam van Bordewijk. Staat dat fout in wikipedia?
nounka
9 jaar geleden
Nee te snel getypt
Ik heb voor je gezocht via alle kanalen die ik als student Nederlands ken, maar helaas vruchteloos. Ik zou haast zeggen dat je docent ernaast zit; zoals ook in een eerder antwoord wordt gezegd, zijn er wel degelijk Nederlandse auteurs die zich met magisch realisme bezig hebben gehouden.

Om toch een poging tot een verklaring te doen (die ik niet met artikelen kan onderbouwen), zeg ik het volgende: het begin van de twintigste eeuw was voor de Vlaamse literatuur een bloeimoment als gevolg van de historische avant-garde, waarin Vlaanderen sterk meeging en een prominente plek innam in tegenstelling tot Nederland - deels omdat Nederland niet in de Eerste Wereldoorlog betrokken was en dat dus geen onderdeel van de literatuur uitmaakte. Magisch realisme is niet per definitie avant-gardistisch, maar je kunt je voorstellen dat bloei in de ene stroming ook bloei in de andere tot gevolg heeft.

Ik zou er als ik jou was helaas genoegen mee nemen dat je het antwoord niet hebt kunnen vinden (tenzij het in je studieboeken staat) en je docent vragen om opheldering. Ik neem aan dat hij/zij zelf wel een antwoord heeft en ik ben zeer benieuwd hoe dat luidt!