Bestaan er Nederlandstalige kinderboeken waarin de persoonlijkheidsstoornis Borderline wordt uitgelegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Niet voor kleine kinderen (die kunnen het sowieso niet bevatten) maar wel voor grotere:

Verloren / Milou van der Horst. Amsterdam : Ploegsma, cop. 2012. ISBN 978-90-216-6963-2
Aangrijpend verhaal over twee vriendinnen, Lieke en Demi, die elkaar langzaam kwijtraken door de borderline-stoornis van Lieke. Het verhaal begint als Lieke vermist wordt, en thuis een afscheidsbriefje heeft achtergelaten. Vanaf het tweede hoofdstuk wordt chronologisch verslag gedaan van het ontstaan van de vriendschap op de basisschool en de verdieping ervan. Dan volgen de eerste jaren op de havo, waar de problemen van Lieke steeds grotere vormen aannemen. Langzaam wordt ze onbereikbaar. Alleen via een weblog, waarop Lieke haar verhaal plaatst, kan Demi dan nog lezen hoe haar vriendin er aan toe is. Het verhaal wordt verteld door de ik-persoon Demi. Haar mooie herinneringen aan Lieke, maar meer nog haar gevoelens van verdriet, machteloosheid en paniek door Liekes problemen worden in vlotte schrijfstijl met korte zinnen en veel dialoog beschreven door de jonge schrijfster (geboren in 1992). Een emotioneel verhaal voor meisjes vanaf ca. 12 jaar.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Borderline is echt iets anders dan Milou van der Horst Milou van der Horst begon met het schrijven van een boek toen ze anorexia kreeg. Ze merkte dat er nog veel onbegrip over is. Haar tweede boek maakte ze nadat ze was ontslagen uit een kliniek waar ze verbleef vanwege haar eetprobleem. Hoewel iedereen dacht dat ze genezen was, worstelde zij er nog dagelijks mee. Ze debuteerde in 2008 met Mijn allerliefste vijand. Dit boek is in 2010 getipt door de Jonge Jury.
Amadea
9 jaar geleden
Het boek dat Milou schreef over anorexia is een ander boek dan wat zij daarna schreef over borderline, ja. En wat wil je daar nou mee? Lees eerst goed wat er staat!
ronron1212
9 jaar geleden
welk boek s dat dan alles wat ik vind gaat over anorexia
ronron1212
9 jaar geleden
Lees zelf even goed het bok dat jij aangeeft gaat ook over anorexia
ronron1212
9 jaar geleden
Na lang zoeken eindelijk de goed recensie gevonden je hebt gelijk amadea
http://bibliotheekema.wordpress.com/2012/06/24/recensie-verloren/