Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe laat je een hoofdpersoon (in boek) stotteren?

ik ben bij een stukje beland waar mijn hoofdpersoon moet stotteren. maar hoe kan ik dat het best doen.

het stukje waar hij in moet stotteren is:

heb ik dat gedaan?, zei aragon geschokt (of geschokken).

ik wil graag alleen uitleg, het stukje waar het in moet mag erbij gezet worden. maar ik wil eigenlijk echt alleen uitleg anders heb ik er niet veel aan (want dan weet ik nog niet hoe het moet)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
642

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

zo van : "alsof hij struikelde over zijn eigen tong vertelde hij zijn verhaal "
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel jezelf voor hoe een stotteraar klinkt. Iedere stotteraar, stottert op zijn manier. Sommigen herhalen de begin letter van het woord totdat ze het uit kunnen spreken, anderen stikken zowat in het hele woord.

Je zou zoiets kunnen opschrijven: H-h-h-h-eb i-i-i-ik d-d-d-d-d-d-atttt ggggggg-edaan

Maar je kunt er ook voor kiezen om aan het begin van de zin aan te geven dat stotterend zei: 'Heb ik dat gedaan?'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
h..he..heb..ik d..da..dat ge-gedaan?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stotteren is dit: I-ik k-kan h-h-het n-n-n-niet!!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een weergave daarvan moet je je bedenken dat het gaat om klanken en klinkers waarbij 'in de keel' een rol speelt. Standaard is het een K of een KR of de G soms de H en elke medeklinker die even kort 'de mond op slot zet': een B of een P soms de S. Ik vind het qua bladspiegel empatischer staan om dan het gestotterde zelf aan te geven: "H-heb ik dat ghe-ghe-gedaan?"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het storend als je iemand laat stotteren.Het komt infantiel over.Ik zou gewoon vermelden dat hij stottert en eventueel de eerste twee letters van je zin in stottertaal schrijven, zeker niet meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.................................. zei de stotteraar.
De stotteraar struikelde over zijn woorden...............................

In een echt schrijfwerk, wordt niet gestotterd maar het wordt aangegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding