Wanneer moet ik een voetnoot gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.4K
Antoni
10 jaar geleden
Misschien heb je ook wat aan de uitgebreide informatie op deze websites: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetnoot en http://nl.wikipedia.org/wiki/Eindnoot.
Antoni
10 jaar geleden
Je schrijft "moet" in je vraag. Als je een tekst schrijft voor een schoolopdracht of een opdracht van een cursus of andere opleiding, gelden er misschien specifieke regels voor die tekst. Vraag dat dan na bij je docent of je opleiding. Alleen dan weet je zeker dat je de geldende regels kent en deze goed toepast in je tekst. In de antwoorden die je op deze website krijgt, zal alleen vermeld staan hoe over het algemeen voetnoten worden gebruikt en wat de algemeen geldende regels en gewoonten voor het gebruik van voetnoten zijn.

Het beste antwoord

Voetnoten kunnen gebruikt worden voor verschillende doeleinden:
- Om vakjargon of moeilijke woorden te verklaren; je gebruikt dan een voetnoot (getal in superscript) om het betreffende woord onderaan diezelfde pagina uit te leggen.
- Als bronvermelding (bij alles wat je niet zelf verzonnen hebt maar opgezocht hebt in een boek, website, tijdschrift of interview); ook dan gebruik je een voetnoot maar de bronnen vermeld je pas aan het eind van het hoofdstuk of zelfs helemaal aan het eind van het document (bij langere documenten heeft aan het eind van het hoofdstuk de lichte voorkeur).

Wees overigens wel consequent, gebruik voetnoten niet voor beide gevallen in één document. Dus óf om een moeilijk woord uit te leggen óf als bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Een prima antwoord, tot die laatste opmerking! Die begrijp ik niet en ik lees die hier voor het eerst! Wat moet je dan doen met de verklaringen, als je de voetnoten voor bronvermeldingen gebruikt of wat moet je doen met de bronvermeldingen, als je de voetnoten voor de verklaringen gebruikt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan op verschillende manieren:
- Verschillende voetnoten gebruiken, Romeinse cijfers voor het een en gewone getallen voor het ander;
- De bronvermelding direct in de tekst doen, achter het citaat;
- Uitleg van gebruikte termen opnemen in je stuk als apart 'hoofdstuk'. Dat laatste zie je vaak bij wetenschappelijke, medische of technische onderwerpen. Overigens zou ik zelf nooit voetnoten gebruiken als uitleg van moeilijke woorden. Moeilijke woorden moet je vermijden want daar wordt het zelden duidelijker van. Als het echt nodig is dan gaat het waarschijnlijk om een van voornoemde onderwerpen en kan je een aparte termen-lijst opnemen.
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik ben (en blijf) echter erg verbaasd over deze regels. Deze zijn nieuw(s) voor mij. Op de door jou beschreven manier heb ik nooit voetnoten gebruikt zien worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over welke regels heb je het dan waarover je verbaasd bent? De regels wat betreft bronvermelding zijn een combinatie van het boek "een goed rapport" en eisen die gesteld worden aan wetenschappelijke documenten. Met veel succes toegepast tijdens mijn afstuderen (cijfer: 8). Het plaatsen van een korte bronvermelding in de tekst was gezien het grote aantal bronnen dusdanig storend dat werken met voetnoten beter was.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb persoonlijk altijd geleerd dat je voetnoten zowel voor bronvermeldingen als voor extra uitleg mag gebruiken in eenzelfde tekst of eenzelfde document. Zo heb ik zelf noten ook altijd toegepast. Dat is dus anders dan de regels (of gewoonten of afspraken, of hoe je ze noemen wil) in jouw antwoord. Daarom ben ik verbaasd, maar dat is verder niet erg of zo, hoor. Ik leer gewoon nieuwe dingen, nu.

Andere antwoorden (2)

Als je een bepaald begrip in de tekst gebruikt (waarvan verondersteld mag worden dat een geoefende lezer weet wat ermee bedoeld wordt) en het storend in het geheel is om dit aansluitend te verklaren. Dan kan je verwijzen naar de voetnoot waarin de toelichting te vinden is.
Amadea
10 jaar geleden
Voetnoten gebruik je voor alle informatie die je wel aan de lezer wil geven, maar die in de lopende tekst datgene wat je duidelijk wil maken, zou onderbreken. N.B.: Je kan extra informatie natuurlijk ook vermelden in tekeningen, tabellen of andere figuren naast de lopende tekst, maar zulke informatie bedoel ik in dit geval niet.

Bij voetnoten gaat het dus bijvoorbeeld om extra uitleg bij een bepaald begrip, verwijzingen binnen je eigen tekst* of informatie over de bron van de informatie die je geeft. Alle informatie die de lezer afleidt van het hoofdonderwerp van het verhaal dat je wil vertellen, kan je in voetnoten vermelden.

* Een verwijzing binnen je eigen tekst kan je gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een bepaald begrip in een ander hoofdstuk of een andere paragraaf uitgebreider bespreekt. In de voetnoot kan je naar dat andere hoofdstuk of naar die andere paragraaf verwijzen: "Dit begrip wordt uitgebreid behandeld in het volgende hoofdstuk." of "In de volgende paragraaf kom ik uitgebreid terug op dit begrip.".

Zie voor meer informatie over voetnoten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Voetnoot en over het alternatief voor voetnoten: eindnoten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eindnoot.
Antoni