Dit is afhankelijk van de oorsprong van de achternaam.

Komt deze oorspronkelijk uit de germaanse regio (Engeland, Nederland, Duitsland) dan zal de uitspraak [Mous of Maus] zijn.

Is de naam afkomstig uit de latijnse taalstreken, dan zal het [Moes] zijn.

De enige die je dus een echt antwoord kan geven is (de familie van) Mirjam zelf, vrees ik.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb even wat verder gekeken. In you-tube filmpje wordt haar naam als [mous] uitgesproken.
Ook is ze kinderboekenschrijfster. In kinderboeken worden meestal moeilijke en vreemde woorden vermeden. Dat geld ook voor namen. Wanneer een kinderboekenschrijfster een moeilijke naam had, dan zou ze die waarschijnlijk wel in iets makkelijks hebben veranderd.
Daarnaast is Miriam Mous gewoon opgegroeid in Made (Noord Brabant).

Dat alles lijkt te wijzen op de gewone 'Hollandse' manier van uitspreken: [Mous], dus. Ik zou daar voor gaan !

Succes morgen met je boekbespreking !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mm, ik moet morgen een boekpresentatie houden over een boek van deze schrijfster, wat zal ik doen, gewoon mause of moes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! :)

Andere antwoorden (1)

Als het engelse woord voor muis; mouse /mauws/